Shipping is an essential link in the global supply chain and it is a key sector for the EU economy. While shipping may still be comparatively less polluting than other modes of transport, technological advances elsewhere, overdependence on oil
, and a strong call from public opinion not only for CO2 emissions reductions but als
o for reductions in pollutants (SOx, NOx, particles) and of the broader environmental footprint (b
allast water, waste separation) make a cl ...[+++]ear case for shipping not to stand idle.
De scheepvaart is een essentiële schakel in de wereldwijde toeleveringsketen en het is een belangrijke sector voor de economie van de EU. Hoewel de scheepvaart in vergelijking minder vervuilend is dan andere vervoersmodaliteiten, maken technologische vooruitgang elders, de te grote afhankelijkheid van olie en een sterkere roep van de publieke opinie om niet alleen CO2-emissies te verlagen, maar ook vervuilende stoffen (SOX, NOX, stofdeeltjes) aan te pakken en de ecologische voetafdruk (ballastwater, afvalscheiding) te verkleinen duidelijk dat ook de scheepvaart niet stil kan blijven staan.