18. Stresses, in general, the need for developing countries to give budgetary priority to setting up robust and resilient public social securit
y and public health systems, building sufficient numbers of well-equipped, sustainable healthcare infrastructure (in particular laboratories, water and sanitation facilities) and offering high-quality basic services and healthcare; emphasises the need for a sufficient ratio of health workers to population, and calls on the governments of the affected countries to ensure that health workers are paid and that money for health reaches the people; acknowledges, nevertheless, tha
...[+++]t crises such as the current one cannot be solved by health systems alone, and that a comprehensive approach involving different sectors such as education and training, sanitation, food safety and drinking water, is needed to address the critical gaps in all essential services; stresses, at the same time, that education, covering cultural dimensions and beliefs, are also key in the recovery; 18. wijst er in het algemeen op dat ontwikkelingslanden budgettaire prioriteit moeten geven aan het opzetten van robuuste en veerkrachtige publieke socialezekerheids- en gezondheidsstelsels, aan de verwezenlijking van voldoende en goed uitgeruste duurzame gezondheidsinfrastructuur (met name laboratoria en water- en sanitaire voorzieningen) en aan het bieden van goede elementaire voorzieningen en gezondheidszorg; benadrukt dat er voldoende gezondheidswerke
rs per hoofd van de bevolking moeten zijn en roept de regeringen van de getroffen landen op ervoor te zorgen dat gezondheidswerkers loon ontvangen en dat het geld voor gezondheidszorg d
...[+++]aadwerkelijk de mensen bereikt; beseft evenwel dat crises als de huidige niet kunnen worden opgelost binnen de gezondheidsstelsels alleen, maar dat er een omvattende benadering gevolgd moet worden die betrekking heeft op veel meer aspecten, zoals onderwijs en opleiding, sanitaire voorzieningen, voedselveiligheid en drinkwater, en dat de belangrijkste tekortkomingen binnen al deze vormen van dienstverlening aangepakt moeten worden; benadrukt tegelijkertijd dat onderwijs, waarin aandacht wordt besteed aan culturele aspecten en overtuigingen, eveneens van essentieel belang is voor herstel;