Centred on schools (there are more than
300 000 pre-school, primary and secondary education establishments in the Community), which
are one of the main places for exchanges and contacts between the various
people involved in education, and implemented by means of projects and transnational cooperation networks, Community measures in the field of education could be based on the following points: - encouraging cooperation between edu
...[+++]cation establishments by means of, for example, mobility and exchanges of young people, providing them with the opportunity to encounter different environments; - making teachers and other people involved in education more aware of the European dimension in education during their training and, to this end, encouraging cooperation and exchanges between training institutes in different Member States; - developing language teaching, thereby increasing mobility vis-à-vis other countries and the possibility of communicating with other cultures, strengthening Community action to this end on the basis of experience acquired through the Lingua programme, and encouraging the development of teaching materials; - encouraging greater exploitation of the possibilities offered by distance education and multimedia systems to help young people adapt to occupational developments or, where necessary, retraining, and facilitating the transfer of knowledge; - promoting educational innovations and their dissemination by encouraging the establishment at European level of networks of researchers into education and training requirements and methodologies; provisions to this end are set out in the proposal for the fourth framework programme of Community activities in the field of research and technological development; - strengthening exchanges of information and experience relating to the education systems and methodologies of Member States, their reforms and innovations, and thereby profiting from the considerable knowledge acquired through the work of the ...De communautaire actie zal hoofdzakelijk gericht zijn op de scholen (de Gemeenschap telt meer dan 300.000 instellingen voor kleuter-, basis- en voortgezet onderwijs), die zo belangrijk zijn voor de
uitwisseling en het contact tussen de verschillende actoren in het onderwijs. De actie op het gebied van het onderwijs zal door middel van projecten en netwerken van projecten voor transnationale samenwerking ten uitvoer worden gebracht en kan worden gebaseerd op de volgende zwaartepunten: - bevordering van de samenwerking tussen onderwijsinstellingen door middel van, onder andere, de mobiliteit en uitwisseling van jongeren, waardoor zij de ka
...[+++]ns krijgen anderen te ontmoeten en met andere omgevingen worden geconfronteerd; - bewustmaking van leerkrachten en ander onderwijzend personeel tijdens hun opleiding van de Europese dimensie in het onderwijs en, met het oog hierop, aanmoediging van de samenwerking en uitwisseling tussen de opleidingsinstellingen in de verschillende Lid-Staten; - bevordering van het talenonderwijs en, door middel hiervan, bevordering van de internationale mobiliteit en de mogelijkheid tot communiceren met andere culturen; hiertoe moet de communautaire actie op basis van de ervaringen van het Lingua-programma worden versterkt en moet de ontwikkeling van onderwijsmateriaal en andere educatieve middelen worden gestimuleerd; - stimulering van een betere benutting van de mogelijkheden van het afstandsonderwijs en de multimedia-systemen om jongeren te helpen bij de aanpassing aan de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt of bij eventuele omschakelingen en om de kennisoverdracht te vereenvoudigen; - bevordering van pedagogische vernieuwing en de verspreiding daarvan door de bevordering op Europees niveau van de totstandbrenging van netwerken voor onderzoek naar de onderwijs- en opleidingsbehoeften en de methoden; bepalingen van deze strekking zijn opgenomen in het voorstel voor een vierde communautair actieprogramma voor onderzoek en technologische ontwikke ...