23. Sees huge potential for reducing the use of fossil fuels and CO2 emissions in the maritime transport sector, in particular through tax incentives for the use of this type of fuel and greater incentives for RD and, inter alia, by promoting the use of, and further research into, biofuels and stepping up the use of wind energy for ship propulsion; stresses, however, the need for mandatory environmental and social certification of biofuels and that their full life-cycle, climate efficiency and CO2 balance be undisputed;
23. ziet grote mogelijkheden tot vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van CO2 in het maritieme vervoer, in het bijzonder door fiscale prikkels om dergelijke brandstoffen te gebruiken en het geven van meer stimulansen aan onderzoek en ontwikkeling en, onder meer door het gebruik van en het verdere onderzoek naar biobrandstoffen, alsmede het gebruik van windenergie voor de aandrijving van schepen te bevorderen; benadrukt evenwel de noodzaak van een bindende ecologische en sociale certificatie van biobrandstoffen om erop toe te zien dat hun afbreekbaarheid, klimaatefficiëntie en CO2-balans onbetwist zijn;