Le ministre polonais de l’Éducation a refusé, qui plus est, de condamner cette approche antiscientifique provocatrice, ouvrant ainsi la voie à des conceptions moyenâgeuses, lesquelles s’opposent à une théorie confirmée par toutes les données scientifiques des 160 dernières années, depuis qu’elle a été énoncée, et promouvant le modèle en vigueur dans un nombre important d’établissements scolaires des États-Unis, qui, encouragés par le gouvernement, ont substitué à l’enseignement de l’évolutionnisme diverses théories bigotes.
Bovendien heeft de Poolse minister van onderwijs geweigerd deze provocatieve onwetenschappelijke benadering te veroordelen, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor middeleeuwse denkbeelden die een theorie die door alle wetenschappelijke gegevens in de 160 jaar sinds de formulering ervan wordt gestaafd, in twijfel trekken en een model bevorderen dat in een groot aantal onderwijsinstellingen in de Verenigde Staten wordt toegepast en in het kader waarvan de evolutietheorie, met steun van de regering, door allerlei overdreven religieuze theorieën wordt vervangen.