d) in de communautaire energie- en klimaatstrategie de vervoerssector aan te pakken, die voor 96% afhankelijk is van olie en verantwoordelijk voor 30% voor de emissies in de EU; als absolute doelstelling een vermindering van de broeikasgasemissie door de vervoerssector in de EU met 30% in 2020 vast te stellen, hetgeen aansluit bij de Kyoto-doelstellingen van de
EU; een jaarlijkse verschuiving met 1% in de modal split
vast te stellen van vervoerswijzen met een hoge uitstoot van klimaatgassen, d.w.z. auto's, vrachtwagens en vliegtuige
...[+++]n, naar milieuvriendelijker vervoerswijzen, zoals vervoer per spoor en duurzaam vervoer over water; maatregelen uit te voeren ter voorkoming van vervoer en ter verhoging van de energie-efficiency van de verschillende vervoerswijzen, met name door vanaf 2012 een bindende beperking van de CO2-uitstoot van nieuwe auto's tot 120 gram/km als gemiddelde voor het EU-wagenpark op te leggen, hetgeen precies is wat de auto-industrie in 1998 door middel van vrijwillige zelfverplichting heeft beloofd - en niet heeft bereikt - en hetgeen gecombineerd kan worden met handel in emissiequota tussen de fabrikanten; dringt erop aan vervolgens om de twee jaar de efficiëntie met ten minste 10 gram CO2/km te verbeteren; de maatschappelijke en milieukosten in de brandstofprijs te internaliseren en een eind te maken aan oneerlijke subsidies en belastingvrijstellingen, met name voor de luchtvaartsector, en een kerosineheffing in te voeren, zodat gelijke randvoorwaarden worden gecreëerd voor de diverse vervoerswijzen; d) im Rahmen ihrer Energie- und Klimastrategie Befassung mit dem Verkehrssektor, der zu 96% von Öl abhängig ist und für 30% der EU-Emissionen verantwortlich ist, Vorgabe eines absoluten 30%-Zieles für die Treibhausgasemissionen im EU-Verkehrssektor bis 2020 im Einklang mit ihren Kyoto-Zielen, Festlegung einer jährlichen 1%-Verlagerung des Anteils der Verkehrsträger von Arten mit hohem Ausstoß von Klimagasen, d.h. Pkw, Transportfahrzeuge und Flugzeuge, auf klimafreundlichere Transportmittel wie Schienen- und nachhaltige Wasserfahrzeuge, Umsetzung von Maßnahmen zur Verkehrsvermeidung und zur Erhöhung der Energieeffizienz der Verkehrsträger, insbesondere durch Festsetzung eines verbindlichen EU-Grenzwerts von 120 g CO2/km für den durchschnittl
...[+++]ichen Ausstoß neuer Fahrzeuge bis 2012, was genau die Autoindustrie 1998 durch ihre freiwillige Selbstbeschränkung versprochen - und nicht erreicht- hat, und was sich vielleicht mit dem Handel mit Emissionsquoten zwischen Herstellern vereinbaren ließe, weitere Effizienzsteigerung von mindestens 10 g CO2/km alle zwei Jahre im Anschluss daran, Einbeziehung der Sozial- und Umweltkosten in den Treibstoffpreis und Abschaffung unfairer Subventionen und Steuerbefreiungen insbesondere für den Luftfahrtbereich und Einführung einer Kerosinsteuer, damit zwischen den verschiedenen Verkehrsträgern gleiche Wettbewerbsbedingungen geschaffen werden;