In de meeste gevallen is het overigens nagenoeg onmogeli
jk te onderscheiden waar de grens tussen recht op asiel en recht op eco
nomische overleving begint en eindigt. Ik heb het hier over ee
n wankel instrument omdat de analyses die aan de actieplannen ten grondslag l
iggen mijns inziens geen nuttige nieuwe elementen aandragen waar
...[+++]mee doelmatige beleidslijnen kunnen worden uitgewerkt. Het gaat immers voornamelijk om algemene voorstellen op het gebied van het klassieke buitenlands beleid en op het vlak van de ontwikkelingshulp. Om voor de genoemde initiatieven in aanmerking te komen moeten de geselecteerde landen bovendien door legitieme en stabiele overheden worden geregeerd, hetgeen helaas een eerder uitzonderlijke situatie is.
Ich sage unsicheres Instrument, weil es für mich nicht so aussieht, als ob die Analysen, die den Aktionsplänen zugrunde liegen, nützliche Neuheiten enthalten, die wirksame politische Maßnahmen rechtfertigen. In der Mehrzahl handelt es sich um allgemeine Vorschläge zur klassischen Außenpolitik oder zur Entwicklungshilfe, die nur bei den Behörden der Zielländer erfolgreich sein können, die legitim und stabil sind, was bei den meisten leider nicht der Fall ist.