14. wijst erop dat de industrie ondanks een statistisch teruglopend belang in het totale bedrijfsleven de belangrijkste economische sector blijft als gevolg van zijn grensoverschrijdende rol in de buitenlandse handel en bij buitenlandse investeringen, zijn functie als motor van de innovatie en zijn impulsfunctie voor toeleverancier
s, met name voor de dynamische sector van de releva
nte industriële dienstverlening, en dat derhalve naast een onmisbare waarborg van industriële "headquarterfuncties" in de EU ook het behoud van productieactiviteiten door adequa
...[+++]te kadervoorwaarden meer aandacht verdient; onderstreept derhalve dat de gevolgen van de politieke besluiten voor de industrie en haar belangrijkste bedrijfstakken bijzonder zorgvuldig moeten worden geanalyseerd en het beleid dienovereenkomstig moet worden opgezet; verlangt derhalve dat een doeltreffende voorspellende beoordeling van de gevolgen (impact assessment) van wettelijke maatregelen voor de concurrentiepositie van de Europese industrie wordt opgesteld; het urgente karakter ervan kan worden geschraagd met bijvoorbeeld de volgende vier wetsontwerpen waarover thans een politiek besluit moet worden genomen: richtlijn inzake de handel in emissies, wettelijke omzetting van het Witboek chemiebeleid, richtlijn kosten van de weg, richtlijn milieuaansprakelijkheid; 14. betont, dass die Industrie trotz statistisch rückläufigen Anteils an der Gesamtwirtschaft der zentrale Wirtschaftssektor auf Grund ihrer grenzüberschreitenden Rolle im Außenhandel und bei Auslandsinvestitionen, ihrer Funktion als Innovationsmotor und ihrer Impulsfunktion für Zuliefere
r, insbesondere den dynamischen Bereich industriebezogener Dienstleistungen, bleibt, dass daher neben der unverzicht
baren Sicherung von industriellen Headquarterfunktionen in der EU auch dem Erhalt von Produktionsaktivitäten durch adäquate Rahmenbedin
...[+++]gungen verstärktes Augenmerk gelten muss; unterstreicht daher, dass die Auswirkungen der politischen Entscheidungen auf die Industrie und ihre Schlüsselbranchen besonders sorgfältig zu analysieren sind und die Politik dementsprechend zu gestalten ist; fordert daher die Umsetzung einer wirkungsvollen vorausschauenden Folgewirkungsabschätzung (impact assessment) von Legislativakten auf die Wettbewerbsfähigkeit der europäischen Industrie; weist darauf hin, dass die Dringlichkeit etwa folgende vier Legislativvorhaben belegen, die derzeit zur politischen Entscheidung anstehen: Emissionshandels-Richtlinie, rechtliche Umsetzung des Weißbuchs Chemiepolitik, Wegekostenrichtlinie und Umwelthaftungsrichtlinie;