...der v
an uiteenlopende en zich wijzigende regelingen, en tot een verlies van know-how in de bedrijven ; dat de afschaffing van de overheidsstelsels van vervroegde pensionering de in sommige Lid-Staten geconstateerde steeds vroegere uittreding uit de arbeids- markt niet zal kunnen stoppen ; overwegende dat in vele Lid-Staten stelsels van geleidelijke uittreding zijn ingevoerd ; dat de overstap naar deeltijdarbeid voor oudere werknemers in dergelijke gevallen kan worden gecompenseerd door de aanwerving van kansarme werkzoekenden en jongeren ; overwegende dat bij de organisatie van de arbeid rekening moet worden gehouden met de eisen
...[+++]van produktiviteit ; overwegende dat rekening moet worden gehouden met de beschikbaarheid van de financiële middelen, de nationale prioriteiten en het evenwicht binnen de nationale stelsels ; overwegende dat rekening moet worden gehouden met de specifieke nationale situatie wat betreft werkloosheid en bevolkingsopbouw ; overwegende dat de ervaren oudere werknemer ook bijdraagt tot het noodzakelijke concurrentievermogen van het bedrijf, ook wanneer dit tot het MKB behoort ; gezien de resolutie van het Europees Parlement van 24 februari 1994 over maatregelen ten behoeve van ouderen in de Europese Gemeenschap [2] ; gezien de conclusies van de Europese Raad van Essen van 9/10 december 1994, en met name de conclusie betreffende de werkgelegenheid, I. BENADRUKKEN DE VOLGENDE BEGINSELEN : 1. De demografische ontwikkeling van vergrijzing van de beroepsbevolking heeft reeds geleid tot specifieke nationale maatregelen, maar brengt met zich mee dat er nog grotere inspanningen moeten worden gedaan om de arbeidsomstandigheden en de beroepsopleiding voor werknemers tijdens het tweede deel van hun beroepsleven aan te passen, mede rekening houdend met het concurrentievermogen van de ondernemingen ; 2. oudere werknemers moeten adequaat beloond worden en er moeten maatregelen worden genomen om te voorkomen dat zij van de arbeidsmarkt worden uitgesloten. ...