54. dringt aan op een omvattend onderzoeks- en technologiebeleid met als doel het stimuleren van innovatie in de vervoersector; is van oordeel dat dit beleid, vergezeld van de nodige financiering, moet worden vastgesteld in samenwerking met alle relevante belanghebbende partijen, waaronder burgers en vertegenwoordigers van gebruikers, om een goed inzicht te krijgen in de behoeften
van de sector en de verdeling van de met name in het kader van het Horizon 2020-programma beschikbare EU-financiering in dat verband te kunnen bijstellen; vindt dat de prioriteit moet liggen bij projecten met een duidelijke Europese meerwaarde die bedoeld zij
...[+++]n om het vervoer koolstofarmer te maken en energiezuinige vormen van vervoer te stimuleren (waaronder lopen en fietsen), de efficiëntie en de transparantie van de aanvoerketen te vergroten, de toegankelijkheid en veiligheid van het vervoer te verhogen, het verkeersbeheer te verbeteren en de administratieve lasten te verlagen; is van mening dat ook specifieke aandacht moet worden besteed aan disruptieve technologieën op vervoersgebied, waaronder automatische of op afstand bestuurbare voertuigen zoals drones of voertuigen zonder bestuurder; 54. Calls for an enhanced research and technology policy with the aim of promoting innovation in the transport sector; considers that this policy, which must be accompanied by appropriate funding, should be drawn up in cooperation with all relevant stakeholders, including citizens and representatives of
users, in order to understand the needs of the sector and, accordingly, improve the allocation of EU funding, in particular through the Horizon 2020 programme; takes the view that priority should be given to projects with a clear European added-value which aim at decarbonising transport and promoting energy-efficient modes of t
ransport ( ...[+++]including walking and cycling), increasing the efficiency and transparency of the supply chain, enhancing transport accessibility, safety and security, improving traffic management and reducing administrative burdens; takes the view that particular attention should also be paid to disruptive technologies in the field of transport, for example in the form of automated or remote‑controlled vehicles such as drones and driverless vehicles;