ONDERSTREEPT dat een combinatie van publieke financiering, onder meer uit innovatieve en particuliere bronnen, en meer kredieten en een intensievere hefboomwerking van financiële instellingen, van cruciaal belang is om uiterlijk in 2020 100
miljard dollar per jaar te hebben vrijgemaakt in de context van wezenlijke mitigatiemaatregelen en transparantie inzake uitvoering, zoals in de afspraken van Cancún is bepaald, onder meer om de door ontbossing en aantasting van de bossen veroorzaakte uitstoot te verminderen (REDD+), maar ook ten behoeve van adaptatie, technologische ontwikkeling en overdracht en capaciteitsopbouw, in het besef dat het
...[+++] hier opportuniteitskosten betreft; ONDERKENT de belangrijke rol die voor de multilaterale ontwikkelingsbanken en andere publieke financiële instellingen, waaronder de EIB, is weggelegd bij het faciliteren van het vrijmaken van deze stromen; WIJST OPNIEUW OP de rol van de particuliere sector in de financiering van klimaatgerelateerde investeringen in ontwikkelingslanden en BENADRUKT dat deze rol moet worden versterkt door extra inspanningen om regelgevingsbarrières aan te pakken en beleidskaders te ontwikkelen die nodig zijn om particuliere financiering voor klimaatacties aan te trekken, onder meer voor een doeltreffende internationale koolstofmarkt; WIJST er in dit verband OP dat, om de mondiale mitigatiedoelstellingen op efficiënte wijze te realiseren en het niveau van de vereiste publieke en particuliere investeringen te schragen, er behoefte is aan een solide koolstofmarkt die fungeert als aanjager van de koolstofprijs die nodig is voor koolstofarme investeringen; BEKLEMTOONT dat voor klimaatgerelateerde investeringen een stabiel, aantrekkelijk en door concurrentie gekenmerkt risico/opbrengst-profiel een randvoorwaarde is om kapitaal uit de particuliere sector aan te trekken; ONDERKENT dat in samenwerking met de betrokken actoren op de particuliere markt kosteneffectieve, niet-verstorende instrumenten moeten worden ontwikkel ...EMPHASISES that a combination of public finance including innovative sources and private sources, alongside increased lending and leveraging by financial institutions is essential for mobilising USD 100 billion per year by 2020 in the context of meaningful mitigation actions and transparency on implementation as determined in the Cancun Agreements, including to reduce emissions from deforestation and forest degradation (REDD+), adaptation, technology development and transfer and capacity building, while recognizing it comes at an opportunity cost; ACKNOWLEDGES the important role of Multilateral Development Banks and other public financial institutions, including the EIB in facilitating the mobilisation of these flows; REAFFIRMS the role o
...[+++]f the private sector in providing finance for climate-related investments in developing countries and STRESSES that this role should be strengthened by further efforts to address regulatory barriers and to develop policy frameworks necessary to leverage private climate finance, including an efficient international carbon market; in this context HIGHLIGHTS that a robust carbon market is required, which drives the carbon price necessary for low-carbon investment, to achieve global mitigation objectives in an efficient way and to support the level of private and public sources required; UNDERLINES that a stable, attractive and competitive risk – return profile of climate relevant investments is a prerequisite to mobilize private sector capital. ACKNOWLEDGES the importance of developing and implementing cost-effective and non-distortive tools in cooperation with relevant private sector actors in order to leverage private capital at scale.