Gelet op de hernieuwde Lissabonstrategie voor groei en werkgelegenheid en de herziene strategie voor duurzame ontwikkeling; de mededeling van de Commissie:
"Europa duurzaam in beweging - Duurzame mobiliteit voor ons continent - Tussentijdse evaluatie van het Witboek Vervoer van 2001 van de Commissie"; Richtlijn 2001/14/EG inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuur en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur alsmede inzake veiligheidscertificering, met name artikel 6; het Commissierapport over de uitvoering van het eerste spoorwegpakket; de Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlemen
...[+++]t betreffende het toezicht op de ontwikkeling van de spoorwegmarkt. Overwegende hetgeen volgt: het spoorwegverkeer heeft een groot potentieel om bij te dragen aan de ontwikkeling van duurzaam vervoer in Europa; het aanbieden van efficiënte, betrouwbare en stipte spoorwegvervoersdiensten hangt af van de beschikbaarheid van een goed presterende en interoperabele spoorweginfrastructuur op nationale en Europese schaal; er zijn mogelijkerwijs aanzienlijke investeringen nodig om een kwalitatief toereikende spoorweginfrastructuur met voldoende capaciteit te realiseren, het besluit omtrent de aard en de draagwijdte van de financiering blijft een zaak van de lidstaten, en de openbare middelen moeten efficiënt worden besteed; er bestaat een erkende behoefte aan duidelijk omschreven, transparante betrekkingen tussen de lidstaten en de infrastructuurbeheerders, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen aangelegenheden die betrekking hebben op aan de infrastructuur gerelateerde langetermijninvesteringen en het beheer van de spoorweginfrastructuur; het aanbieden van spoorweginfrastructuur is in de lidstaten een gedeelde verantwoordelijkheid, gewoonlijk van de nationale regeringen die eigenaar zijn van de infrastructuur en de infrastructuurbeheerders; spoorweginfrastructuur is een natuurlijk monopolie en de lidstaten nemen een groot deel van de ...TAKES NOTE of the Commission Communication "Multi-annual contracts for rail infrastructure quality"; REITERATES its support for initiatives aimed at reinforcing the provision of rail infrastructure by adequate planning and implementation of maintenance, renewal and upgrading; RECOGNISES the importance of establishing long term national strategic transport frameworks covering all modes of transport for improving the quality of infrastructure and whereby infrastructure managers and Member States make sure that business plans are consistent with the financi
ng; HIGHLIGHTS the need to develop the European rail network taking due account of
...[+++] the existing and future demand for services of passengers and freight transport which should determine the level of infrastructure quality and extent of the rail network; UNDERLINES that the expected increase in volumes of rail traffic will not only require new infrastructure and the removal of physical bottlenecks but will also necessitate optimisation of the use and of the maintenance of existing infrastructure; EXPRESSES its concern about the mismatch of finance and maintenance needs as it exists in some parts of the EU and the need to avoid increasing maintenance backlogs which may result in excessively high infrastructure charges; STRESSES the need for management independence and demand orientation of infrastructure managers to attract more users and create additional business from them, all of which leads to a better use of available capacity and improves the financial situation of infrastructure managers; RECALLS that multi-annual contracts are not mandatory and that Member States should choose between such agreements and appropriate regulatory measures to ensure fulfilment of Article 6 of Directive 2001/14/EC; INVITES THE MEMBER STATES, having regard to their individual circumstances, to consider setting up agreements with the infrastructure managers with a view to: ensuring that financing and tasks of infrastructure m ...