Het voorstel houdt met name het volgende in : - verduidelijking van het toepassingsgebied van deze richtlijn, vooral wat betreft de soorten
projecten waarvoor beoordeling niet stelselmatig verplicht is, doch slechts per geval geschiedt na besluit van de betrokken Lid-Staat (
projecten van bijlage II van de richtlijn), die dat besluit baseert op selectiecriteria die op Gemeenschapsniveau zij
n bepaald, zoals de omvang van het project, de precieze ligging,
...[+++] het ontstaan van afvalstoffen of het gevaar voor ongevallen ; - nauwkeurige omschrijving van de inhoud van de beoordeling, in het bijzonder door vermelding van de aard van de informaties die door de opdrachtgever moeten worden overgelegd ; - versterking van de samenwerking tussen de Lid-Staten waarop projecten met grensoverschrijdende effecten van invloed zijn.The proposal provides, inter alia: - for clarification of the scope of this Directive as regards, in parti
cular, the types of project for which the obligation to carry out an assessment is not automatic but is a matter for decision on a case-by-case basis by the Member State concerned (projects in Annex II to the Directive), basing that decision on selection criteria defined at Community level such as the size of the project, its precise location, the production of waste or the risks of accidents; - for the specific content of the assessment, indicating, in particular, the nature of the information that must be presented by a developer;
...[+++] - greater cooperation between the Member States involved in projects that have transboundary effects.