de "opt-out"-bepaling wordt als een uitzondering beschouwd, en de werkweek van maximaal 48 uur is de algemene regel in de EU; de mogelijkheid om de "opt-out"-bepaling toe te passen moet worden opgenomen in de collectieve overeenkomst, het akkoord tussen de sociale partners of in de nationale wetgeving; werkgevers en werknemers moeten andere flexibiliteitsbepalingen o
verwegen, zoals een langere referentieperiode voor het berekenen van de arbeidstijd, vooraleer gebruik wordt gemaakt van de "opt-out"-bepaling; een lidstaat kan ni
et tegelijk gebruik maken van zowel ...[+++] de langere referentieperiode als de "opt-out"-bepaling; een werknemer die weigert om langer dan de gemiddelde arbeidstijd te werken, mag daar geen nadelige gevolgen van ondervinden; een bij het begin van de arbeidsovereenkomst ondertekende instemming is ongeldig; voor werknemers die instemmen met de "opt-out"-bepaling wordt een limiet voor de wekelijkse arbeidstijd vastgesteld; de nationale autoriteiten moeten voor follow-up zorgen; op Europees niveau moet een specifieke evaluatie worden verricht van de bepalingen betreffende de "opt-out" en de toepassing van langere referentieperioden; op basis van voornoemde evaluatie kan de Commissie indien nodig een voorstel tot herziening van de richtlijn indienen.the opt-
out clause would be seen as an exception, the working week of a maximum of 48 hours being the general rule in the EU; implementation of the opt-out must be laid down by collective agreement, agreement between the social partners or by national law; employers and employees must consider other flexibility provisions – such as the longer reference period when counting working time – before making use of the opt-out provision; it would not be possible fo
r a member state to make use of both the longer reference period and the op
...[+++]t-out clause; an employee who refuses to work more than the average working time must not suffer as a result; an agreement signed at the beginning of the working contract would be null and void; a weekly limit of working hours would be set for workers who agree to the opt-out; there must be follow-up by the national authorities; a specific evaluation must be conducted at European level of the provisions concerning the opt-out and the implementation of longer reference periods; taking into account this evaluation, the Commission may, if appropriate, submit a proposal to revise the Directive.