Natuurlijk bestaan er tegenwoordig op Europees niveau programma's die culturele creativiteit, mobiliteit van kunstwerken, mobiliteit van kunstenaars en werknemers en andere pe
rsonen die werkzaam zijn in de culturele sector en cinematografische en audiovisuele produ
cties in aanmerking nemen en bevorderen. Deze programma's tezamen, waarvoor uiterste inspanning moeten worden blijven geleverd, dienen te worden aangevuld met andere programma's waarmee het mogelijk wordt het Europees cultureel erfgoed beter en nauwkeuriger af te bakenen wan
...[+++]neer bepaalde aspecten van de oorspronkelijke basis dreigen te verdwijnen. Deze aanvulling is ook nodig omdat er omgekeerd binnen de Unie zelf een groot gebrek aan kennis bestaat over de nationale modaliteiten volgens welke het gemeenschappelijk cultureel erfgoed in de loop van de eeuwen een vaste vorm heeft gekregen in de lidstaten en in andere Europese landen.It is true that Europe now already has programmes to cover and encourage creative activity, the movement of works, the mobility of creative artists and stakeholders and professionals in the culture sector, and film- and audio-visual programme-making; however, in addition to this body of measures, which should be developed to the most useful effect, further programmes are needed in order to encompass the European cultural heritage more specifically and systema
tically, bearing in mind that one of its founding sources is in grave danger of disappearing and, moreover, within the Union, there is still a great deal of ignorance on all sides
about the ...[+++] national forms in which the common cultural heritage has found practical expression in the Member States and in other European countries down through the centuries.