M. overwegende dat reclame en marketing van invloed zijn op de mate van alcoholgebruik, in het bijzonder bij jongeren; overwegende dat de volledige tenuitvoerlegging van Richtlijn 2010/13/EU over audiovisuele mediadiensten essentieel is voor de doeltreffende bescherming van de lichamelijke, mentale en morele ontwikkeling van kinderen en minderjarigen; overwegende dat er een verband bestaat tussen het beginnen met drinken op j
onge leeftijd en de kans op alcoholgerelateerde problemen als
volwassene; overwegende dat onderwijs, voorlichting en preventiecampagnes de meest gesch
...[+++]ikte middelen ter voorkoming van alcoholmisbruik bij jongeren zijn; overwegende dat de Europese Commissie daarom onmiddellijk aan de slag moet gaan met de ontwikkeling van een nieuwe Europese alcoholstrategie waarmee overmatig drankgebruik kan worden teruggedrongen, en dat de burgers door middel van voorlichtingscampagnes geïnformeerd moeten worden over de schadelijke gevolgen van alcohol voor de gezondheid; M. whereas advertising and marketing impact on alcohol consumption levels, particularly among young people; whereas the implementation of Directive 2010/13/EU on audiovisual media services is essential for the effective protection of the physical, mental and moral development of children and minors; whereas there is a correlation between starting drinking at an early age and the likelihood of adult alcohol-related problems; whereas the most effective tools to prevent excessive alcohol consumption by young people are education, information and prevention campaigns; whereas, therefore, the Commission should begin without delay to devise a new European alcohol strategy that will help restrict excessive alcohol consumption, and the public s
...[+++]hould be informed by an awareness-raising campaign of the adverse effects of alcohol consumption on health;