M. overwegende dat reclame en marketing van
invloed zijn op de mate van alcoholgebruik, in het bijzonder bij jongeren; overwegende dat de volledige tenuitvoerlegging van Richtlijn 2010/13/EU over audiovisuele mediadiensten essentieel is voor de doeltreffende bescherming van de lichamelijke, mentale en more
le ontwikkeling van kinderen en minderjarigen; overwegende dat er een verband bestaat tuss
en het beginnen met drinken op jonge leeftijd e ...[+++]n de kans op alcoholgerelateerde problemen als volwassene; overwegende dat onderwijs, voorlichting en preventiecampagnes de meest geschikte middelen ter voorkoming van alcoholmisbruik bij jongeren zijn; overwegende dat de Europese Commissie daarom onmiddellijk aan de slag moet gaan met de ontwikkeling van een nieuwe Europese alcoholstrategie waarmee overmatig drankgebruik kan worden teruggedrongen, en dat de burgers door middel van voorlichtingscampagnes geïnformeerd moeten worden over de schadelijke gevolgen van alcohol voor de gezondheid; M. whereas advertising and marketing impact on
alcohol consumption levels, particularly among young people; whereas the implementation of Directive 2010/13/EU on audiovisual media services is essential for the effective protecti
on of the physical, mental and moral development of children and minors; whereas there is a correlati
on between starting drinking at an ear ...[+++]ly age and the likelihood of adult alcohol-related problems; whereas the most effective tools to prevent excessive alcohol consumption by young people are education, information and prevention campaigns; whereas, therefore, the Commission should begin without delay to devise a new European alcohol strategy that will help restrict excessive alcohol consumption, and the public should be informed by an awareness-raising campaign of the adverse effects of alcohol consumption on health;