14. benadrukt dat de mogelijkheid van het blokkeren van websites, wat een laatste redmiddel is om illegale online-activit
eiten aan te pakken maar waarvan de doeltreffendheid met betrekking tot het veranderen van consumptiegedrag twijfelachtig is, tevens inbreuk kan maken op de vrijheid van mening
suiting en derhalve niet kan dienen als wondermiddel; verzoekt de Commissie voorstellen in te dienen voor een verbeterde coördinatie van initiatieven en organisaties, met als doel ill
egale inhoud aan de ...[+++]bron te verwijderen; benadrukt dat alle maatregelen die de toegang beperken tot internetpagina's die illegale inhoud bevatten of verspreiden in een transparante procedure moeten worden vastgelegd en voldoende wettelijke bepalingen moeten omvatten, zoals eerlijke rechtsbedeling, met name om te waarborgen dat de beperking uitsluitend betrekking heeft op het hoognodige en naar verhouding is, en dat gebruikers op de hoogte worden gesteld van de reden van de beperking; benadrukt dat dergelijke beveiligingsmaatregelen tevens de mogelijkheid om gebruik te maken van rechtsmiddelen moeten omvatten; onderkent tegelijkertijd de noodzaak om nieuwe, gemakkelijk toegankelijke en legale manieren te vinden om toegang te krijgen tot digitale inhoud, met inachtneming van de culturele verscheidenheid; 14. Emphasises that the power to block websites, which is a last-resort tool for dealing with illegal activities online but whose effectiveness in changing consumer behaviour is questionable, can also violate freedom of expression and therefore cannot act as a panacea; calls on the Commission to draw up proposals for the improved coordination of initiatives and organisations, the aim being to eliminate illegal content at its source; emphasises that all measures that restrict access to internet sites containing or distributing illegal content must be defined in a transparent process and must offer sufficient legal provisions, such as due process, to ensure that restrictions are
proportionate and do not exce ...[+++]ed the bounds of necessity and that users are informed of the reason for the restriction; stresses that such security provisions should also include the possibility of legal appeal; recognises, meanwhile, the need to find new, easily accessible and legal ways of accessing digital content while respecting cultural diversity;