Vermeldenswaard zijn met name: - de totst
andbrenging van een instrument voor het coördineren van de humanitaire hulp met de internationale organisaties (
vooral de Verenigde Naties en andere internationale instellingen zoals het ICRK), de Lid- Staten, derde landen (met name de Verenigde Staten), en tenslotte met de niet-goevernementele organisaties; - het instrument
voor institutionele dialoog, met name het Europees Parlement waarvan het politiek belang
voor de humanitaire hulp moet worden onderstreept; - het profileringsinstrument dat ECHO in 1993 en 19
...[+++]94 aanmerkelijk heeft vergroot om bij de media van de Lid-Staten en van derde landen en in politieke kringen bekendheid te geven aan de humanitaire actie van de Unie; - het preventie-instrument voor het verruimen van de hulpverleningsactiviteiten door het ontwikkelen van adequate maatregelen ter voorkoming van rampen op humanitair vlak; - de tenuitvoerlegging van directe humanitaire acties, zoals het voedselprogramma in Kroatië en Servië-Montenegro, die ECHO zonder tussenkomst van partners uitvoert; - tenslotte de totstandbrenging van een partnerschaps- en beheersinstrument, namelijk de kader-partnerschapsovereenkomst (Besluit van de Commissie van 5 mei 1993) die tot dusver met vrijwel alle partners van de Commissie, ruim 140 niet-goevernementele en internationale organisaties, is ondertekend. Deze kaderovereenkomsten maken het mogelijk de besluitvorming op het vlak van de hulpverlening te versnellen en te vereenvoudigen, en de betrekkingen van de Commissie met de NGO's en internationale organisaties te structureren en te institutionaliseren.For example, ECHO has: - provided a channel for coordinating humanitarian aid with the United Nations and other international organizations; international agencies such as the International Committee of the Red Cross (ICRC); Member States; the United States and other non-EU countries, and NGOs (non- governmental organizations); - provided a channel for
dialogue with other institutions such as the European Parliament, which follows humanitarian aid policy with keen interest; - raised the EU's profile substantially in 1993 and 1994, drawing attention to its humanitarian aid in the media, the Member States, non- member countries, and i
...[+++]n politics generally; - helped to prevent more extensive aid operations by developing proper disaster prevention mechanisms; - conducted humanitarian aid operations itself, for example food programmes in Croatia and Serbia/Montenegro; - set up a partnership and management tool, the Framework Partnership Agreement (approved by the Commission in a Decision of 5 May 1993), which has so far been signed by practically all the Commission's partners (over 140 NGOs and international organizations), speeding up and simplifying decision-making procedures and putting the Commission's relationships with NGOs and international organizations on a more structured, formal footing.