23. wijst erop dat een verhoging van de humanitaire hulp noodzakelijk is, maar ontoereikend zal zijn om de financieringskloof te dichten; verzoekt de EU e
n andere donoren om onderwijs in het kader van de ontwikkelingssamenwerking met fragiele staten sterker te profileren, teneinde de veerkracht van de nationale onderwijsstelsels te verbeteren; verzoekt de Commissie en de lidstaten, alsook de andere humanitaire spelers, bij te dragen aan
de uitbreiding van voor iedereen toegankelijk openbaar onderwijs, met inbegrip van secundair en h
oger onder ...[+++]wijs, als middel om de programmering van de crisisrespons beter te laten aansluiten bij de langetermijnplanning voor duurzame ontwikkeling;
23. Stresses that, while an increase in humanitarian funding is necessary, this will not be enough to address the financing gap; calls for the EU and other donors to increase the profile of education in development cooperation in fragile states in order to increase the resilience of national education systems; calls on the Commission and the Member States, as well as other humanitarian actors, to contribute to the reinforcement of universal public education, including secondary and higher education, as a way of coordinating emergency response programming with long-term programming for sustainable development;