De Europese Raad van Lissabon heeft de Raad Onderwijs derhalve opdracht gegeven om "over de concrete doelstellingen die de onderwijsstelsels in de toekomst moeten nastreven, een algemene gedachtewisseling te houden, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar
gemeenschappelijke vraagstukken en prioriteiten en tegelijk rekening wordt gehouden met de nationale diversiteit, zulks om bij te dragen aan de processen van Luxemburg en Cardiff" ; De Europese Raad van Barcelona van 15-16 maart 2002 heeft conclusies aangenomen, waarin het werkprogramma is goedgekeurd, met inbegrip van een indicatieve lijst van indicatoren om de vooruitgang die bij de
...[+++]tenuitvoerlegging van de dertien concrete doelstellingen via de "open coördinatiemethode" is geboekt, te meten, met als doel de Europese onderwijs- en opleidingssystemen "tegen 2010 tot een wereldwijde kwaliteitsreferentie te laten uitgroeien". Een en ander vergt de vaststelling van een taalvaardigheidsindicator; Bevestigd is dat indicatoren en de vijf referentieniveaus een centrale rol spelen bij het sturen en het meten van de vooruitgang op het gebied van onderwijs en opleiding in de richting van de doelstellingen van Lissabon ; In het Gezamenlijk tussentijds verslag van februari 2004 wordt onderstreept dat de kwaliteit en de vergelijkbaarheid van de bestaande indicatoren, vooral voor levenslang leren, moeten worden verbeterd en wordt de Permanente Groep indicatoren en benchmarks en alle bestaande groepen verzocht uiterlijk eind 2004 met een beperkte lijst van nieuwe indicatoren voor ontwikkeling te komen; In een eerste reactie op dit verzoek schetst de Commissie mogelijke korte-, middellange- en langetermijnstrategieën op negen indicatorgebieden ; H
ence, the mandate from the Lisbon European Council to the Education Council "to undertake a general reflection on concrete future objectives of education systems, focusing on common concerns and priorities while respecting national diversity with a view to contributing to the Luxembourg and Cardiff processes" ; the Barcelona European Council conclusions of 15-16 March 2002 , which endorsed the work programme, including an indicative list of indicators to be used to measure progress towards the implementation of the thirteen concrete objectives through the Open Method of Coordination, with the aim for European education and training systems of becoming "a w
...[+++]orld reference for quality by 2010", and which called for the establishment of a linguistic competence indicator; the reaffirmation of the central role of indicators and the five reference levels in giving directions and measuring progress in the field of education and training towards the Lisbon goals ; the Joint Interim Report of February 2004, which underlined the need to improve the quality and comparability of existing indicators, particularly in the field of lifelong learning, and its request that the Standing Group on Indicators and Benchmarks and all existing Working Groups propose, by the end of 2004, a limited list of new indicators for development; the Commission's preliminary response to this request, outlining possible short, medium and long-term strategies in nine indicator areas ;