2. onderstreept dat een hoger niveau van kennis en vaardigheden is vereist; verzoekt daarom de lidstaten efficiënter onderwijs aan te bieden, met speciale aandacht voor actief burgerschap, het ontwikkelen van de creativiteit, het bijbrengen van transversal
e vaardigheden (die studenten helpen problemen op te
lossen, flexibel te zijn, zich aan onvoorspelbare situaties aan te passen en in teamverband en in een interculturele omgeving te werken), praktische ondernemersvaardigheden en vaardigheden op het gebied van de
...[+++] exacte vakken – ook voor vrouwen vanaf jonge leeftijd om beroepssegregatie en beloningsdiscriminatie tegen te gaan - alsmede een hoge mate van digitale geletterdheid en efficiënte kennis van vreemde talen van jongs af aan, waarbij dit onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn; verzoekt de lidstaten om hun burgers, met het oog op een succesvollere EU-brede inzetbaarheid, te informeren over de rechten van het EU-burgerschap, hun plichten en verbintenissen als burger, en hoe zij gebruik kunnen maken van hun recht op vrij verkeer in de EU; 2. Stresses that better knowledge and skills are essential; calls on the Member States, therefore, to provide more efficient education with a focus on active citizenship, developing creativity, providing transver
sal skills (helping students to solve problems, to be flexible and to be able to adapt to unpredictable situations and work in teams and intercultural settings), practical entrepreneurial and STEM-related (science, technology, engineering and mathematics) skills - also for women from an early age in order to overcome occupation segregation and wage discrimination, high digital literacy, and efficient skills
...[+++]in languages from an early age, to be accessible to all; also, in order to achieve a more successful EU-wide employability, calls on the Member States to educate their citizens about EU citizenship rights, civic duties and commitments and how they can benefit from their right to free movement in the EU;