11. merkt op dat er in de verschillende lidstaten talrijke goede praktijken bestaan die tekenend zijn voor de uitstekende resultaten die coöperatieve ondernemingen hebben neergezet op het gebied van groei, werkgelegenheid, bedrijfsoverleving en bedrijfsstarts, zoals het systeem van "eenmalige betaling" (pago único) in Spanje en de wet-Marcora in Italië, die helpen de oprichting van nieuwe coöperaties te financieren met werkloosheidsuitkeringen, en de "coöperaties voor werkgelegenheid en bedrijvigheid" in Frankrijk, Zweden en België; wijst voorts op groepen van afzonderlijke coöperaties die op vrijwillige basis grote bedrijvenconcerns kunnen vormen die sectoren beslaan als industrie, landbouw, distributie, financiën, O&O en onderwijs op hoo
...[+++]g niveau; merkt op dat de coöperatieve vennootschap, bijvoorbeeld naar het model van de Britse trust, ook een efficiënt model kan zijn voor goed bestuur van (semi)professionele sportorganisaties, dat tegelijk een nauwe betrokkenheid mogelijk maakt van de belangrijkste stakeholders – de supporters – bij het beheer van een (prof)club; verzoekt de Commissie deze goede praktijken grondig te onderzoeken en te overwegen of zij kunnen worden opgenomen in bedrijfsvriendelijke EU-beleidsmaatregelen; 11. Notes that numerous good practices can be found in the various Member States, demonstrating the excellent results achieved by cooperative enterprises in terms of growth, employment, survival rates and business start-ups, such as the single payment system (‘pago único’) in Spain and the Marcora Law in Italy – which help finance the establishment of new cooperatives through unemployment benefits – and the ‘employment and business cooperatives’ created in France, Sweden and Belgium; points, moreover, to groups of individual cooperatives that can voluntarily form large business groups covering sectors such as industry, agriculture, distribution, finance, R & D and high-level education; observes that the cooperative society, modelled, for exam
ple, on th ...[+++]e British trust company, can also be an efficient model for good governance of professional or semi-professional sports organisations, which at the same time facilitates close involvement of the principal stakeholders – the supporters – in the management of a club (whether professional or not); calls on the Commission to look at these good practices in depth and consider including them in the framing of business-friendly EU policies;