d) in de communautaire energie- en klimaatstrategie de vervoerssector aan te pakken, die voor 96% afhankelijk is van olie en verantwoordelijk voor 30% voor de emissies in de EU; als absolute doelstelling een vermindering van de broeikasgasemissie door de vervoerssector in de EU met 30% in 2020 vast te stellen, hetgeen aansluit bij de Kyoto-doelstellingen van de
EU; een jaarlijkse verschuiving met 1% in de modal split
vast te stellen van vervoerswijzen met een hoge uitstoot van klimaatgassen, d.w.z. auto's, vrachtwagens en vliegtuige
...[+++]n, naar milieuvriendelijker vervoerswijzen, zoals vervoer per spoor en duurzaam vervoer over water; maatregelen uit te voeren ter voorkoming van vervoer en ter verhoging van de energie-efficiency van de verschillende vervoerswijzen, met name door vanaf 2012 een bindende beperking van de CO2-uitstoot van nieuwe auto's tot 120 gram/km als gemiddelde voor het EU-wagenpark op te leggen, hetgeen precies is wat de auto-industrie in 1998 door middel van vrijwillige zelfverplichting heeft beloofd - en niet heeft bereikt - en hetgeen gecombineerd kan worden met handel in emissiequota tussen de fabrikanten; dringt erop aan vervolgens om de twee jaar de efficiëntie met ten minste 10 gram CO2/km te verbeteren; de maatschappelijke en milieukosten in de brandstofprijs te internaliseren en een eind te maken aan oneerlijke subsidies en belastingvrijstellingen, met name voor de luchtvaartsector, en een kerosineheffing in te voeren, zodat gelijke randvoorwaarden worden gecreëerd voor de diverse vervoerswijzen; (d) to address, in its energy and climate strategy, the transport sector, which is 96% dependent on oil and responsible for 30% of EU emissions; to set an absolute greenhouse gas emission target of 30% for the EU's transport sector by 2020 in line with the EU's Kyoto targets; to fix an
annual 1% shift in the modal split from modes with high climate gas levels, i.e. cars, haulage vehicles and aircraft, to more climate-friendly means of transport such as rail and sustainable waterborne modes; to implement measures to avoid transport and increase the energy efficiency of transport modes, in particular by imposing a binding 120 g CO2/km l
...[+++]imit for the EU fleet average on new cars by 2012, which is exactly what the car industry promised in 1998 – and failed to achieve – by its voluntary self-commitment and which could be accompanied by trading of emission quotas between manufacturers; to achieve a further increase in efficiency of at least 10 g CO2/km every two years thereafter, to internalise social and environmental costs into fuel prices, to eliminate the unfair subsidies and tax exemptions in particular for the aviation sector and to impose a kerosene tax so that a level playing field is achieved between the transport modes;