5. memoreert de doelstellingen van de verklaring van Doha en de daarin vervatte toezegging om ontwikkeling tot kernpunt van het programma te maken. Met
name pleit de Raad voor evenwichtige regels die alle landen ten goede komen, waarbij de minst ontwikkelde landen bijzondere aandacht moeten krijgen. De Raad bevestigt de door de EU aangegane verbi
ntenis om ervoor te zorgen dat de ontwikkelingsagenda van Doha een ontwikkelingsvriendelijk resultaat
oplevert in de vorm van: a) een be ...[+++]tere markttoegang voor de ontwikkelingslanden in het algemeen, door middel van bevredigende afspraken over o.a. aanzienlijke verlagingen van handelsverstorende nationale steun voor landbouwproducten en piektarieven, tariefescalatie en hoge tarieven voor niet-landbouwproducten; b) evenwichtige handelsregels die de ontwikkelingslanden geleidelijk op flexibele wijze kunnen toepassen en die hen helpen interne hervormingen en een degelijk nationaal beleid tot stand te brengen; c) aangezien eind 2002 de uiterste datum is, een uitgebreide evaluatie van de bijzondere en gedifferentieerde behandeling en een oplossing voor de handelsgerelateerde intellectuele-eigendomsrechten (TRIP's) en de volksgezondheid; en d) effectieve markttoegang door stimulerende handelsmaatregelen die gericht zijn op de aanpak van niet-tarifaire belemmeringen, en het vergroten van het vermogen tot naleving van technische normen en regelingen, met name op sanitair en fytosanitair gebied; Reaffirms the EU's commitment to achieve a development-friendly outcome of the Doha Development Agenda (DDA), in respect of: (a) better market access for developing countries across the board, through a negotiated outcome that satisfactorily d
eals with i.a. substantial reductions in trade-distorting domestic support for agricultural products and tariff peaks, tariff escalation and high tariffs for non-agricultural products; (b) balanced trade rules that developing countries can apply progressively and in a flexible manner, and which would help them pursue domestic reform and sound domestic policies; (c) bearing in mind the end of 2002
...[+++]deadline, a thorough review of special and differential treatment and a solution for the Trade Related Intellectual Property Rights (TRIPs) and Public Health; and (d) effective market access, through trade facilitation measures, addressing non tariff barriers, and strengthening the capacity to adhere to technical standards and regulations, in particular in the sanitary and phyto-sanitary field.