( 9 ) In deze verordening moet worden bepaald welke concurrentiebeperkende verplichtingen in franchiseoverenkomsten mogen worden opgenomen; dit geldt met name voor de toewijzing, op basis van exlusiviteit, van een bepaald gebied aan de franchisenemers, in combinatie met het verbod bu
iten dit gebied aan actieve klantenwerving te doen, hetgeen hen in staat stelt hun inspanningen op het hun toegewezen gebied te concentreren; dit geldt eveneens voor de toewijzing, op basis van exclusiviteit, van een bepaald gebied aan een master-franchisenemer, in combinatie met de verplichting geen franchiseovereenkomsten met franchisenemers buiten dat ge
...[+++]bied te sluiten; in het geval waarin de franchisenemers goederen die door of volgens de instructies van de franchisegever zijn vervaardigd en/of diens handelsmerk dragen, verkopen of bij de verrichting van diensten gebruiken, maakt het opleggen aan de franchisenemers van een verplichting geen concurrerende goederen te verkopen of bij de verrichting van diensten te gebruiken, het mogelijk een coherent, met de betrokken goederen geïdentificeerd net op te bouwen; deze verplichting evenwel slechts worden aanvaard met betrekking tot de goederen die het wezenlijke voorwerp van de franchise vormen; zij mag met name geen betrekking hebben op accessoires of vervangingsonderdelen van die goederen .(9) This Regulation must define the obligations restrictive of competition which may be included in franchise agreements. This is the case in particular for the granting of an exclusive territory to the franchisees combined with
the prohibition on actively seeking customers outside that territory, which allows them to concentrate their efforts on their allotted territory. The same applies to the granting of an exclusive territory to a master franchisee combined with the obligation not to conclude franchise agreements with third parties outside that territory. Where the franchisees sell or use in the process of providing services, goods m
...[+++]anufactured by the franchisor or according to its instructions and or bearing its trade mark, an obligation on the franchisees not to sell, or use in the process of the provision of services, competing goods, makes it possible to establish a coherent network which is identified with the franchised goods. However, this obligation should only be accepted with respect to the goods which form the essential subject-matter of the franchise.