16
. is van mening dat beroepskeuze nog steeds in hoge mate geslachtsgebonden is en dat dit element bijdraagt tot de ongelijkheid van mannen en vrouwen; wijst erop dat dit gevolgen heeft voor werkloosheid en armoede onder vrouwen; benadrukt dat discriminatie op grond van geslacht moet worden afgebouwd; wijst erop dat maatregelen moeten worden genomen om een volledig beeld van mogelijke onderwijs- en opleidingstrajecten en latere beroepsmogelijkheden te tonen, bijvoorbeeld via adviseurs voor gelijke kansen, en dat moet worden getracht in het bijzonder meisjes al vroeg belangstelling bij te brengen voor technische of exacte beroepen (wis
...[+++]kunde, informatica, natuurwetenschappen of technologie) en gebieden die van strategisch belang zijn voor de loopbaanontwikkeling en hen in dezen te steunen, en jongens al vroeg voor opvoedkundige, verzorgende en sociale beroepen te interesseren en daarbij te steunen; benadrukt dat het potentieel van meisjes en vrouwen met het oog op het toekomstig tekort aan gekwalificeerd personeel gericht moet worden bevorderd via specifieke stimuleringsprogramma's die de voorbereiding van meisjes en vrouwen op wetenschappelijke en technische beroepen aanmoedigen; 1
6. Takes the view that occupational choices are still strongly gender-based and that this is a component adding to gender inequality; stresses that this has an impact both on female unemployment and poverty; stresses that such gender-based discrimination needs to be overcome; stresses that measures must be taken to present a comprehensive overview of possible educational and training paths and later career choices, for example with the help of equality advisers, and that an attempt must be made from an early age to interest and support girls, in particular, in MINT (Mathematics, Informatics, Natural sciences, and Technology) and area
...[+++]s of strategic importance in professional development terms, and boys in teaching, caring and social professions; emphasises that, in the light of the future shortage of skilled workers, specific measures must be taken to foster the potential of girls and women with in particular, specific support programmes which encourage the preparation of girls for scientific and technical professions;