17. betreurt evenwel het feit dat de Rekenkamer op zeer belangrijke gebieden van het beheer van de communautaire begroting (uitgaven voor landbouw, uitgezonderd EOGFL, cohesie, onderzoek, energie en vervoer, externe acties, onderwijs en cultuur) eens te meer vaststelt dat ingewikkelde of onduidelijke rechtsvoorschriften enerzijds leiden tot een aanzienlijk aantal fouten bij de eindbegunstigden en anderzijds gedeeltelijk de efficiëntie aantasten van de toezichts- en controlesystemen, en dat deze complexiteit ervoor zorgt dat het onmogel
ijk is een gunstige betrouwbaarheidsverklaring van de Rekenkamer te verkrijgen (Hoofdstuk 1, Betrouwbaar
...[+++]heidsverklaring, paragrafen X en XI); verzoekt de Commissie bijgevolg een analyse te maken om de omvang van de problemen vast te stellen en oplossingen voor te stellen om hieraan te verhelpen; benadrukt derhalve dat vereenvoudiging van de onderliggende voorschriften en regelgeving vereist is om een positieve betrouwbaarheidsverklaring te verkrijgen; 17. Deplores the fact, nonetheless, that in extremely important Community spending areas (agricultural spending excluding the EAGF, cohesion, research, energy and transport, external actions, education and culture), the ECA notes, once again, that complicated or unclear legal requirements result firstly in a large number of errors at final-beneficiary level and secondly in only partially effective monitoring and control systems and t
hat that complexity is instrumental in preventing the ECA from issuing a positive DAS (Chapter 1, DAS, paragraphs X and XI); calls on the Commission, therefore, to conduct an analysis to determine the extent
...[+++] of, and possible solutions to, the problems; stresses therefore the need for simplification of the underlying rules and regulations in order to achieve a positive DAS;