L. overwegende dat territoriale labels van ui
tmuntendheid kunnen bijdragen tot de weerbaarheid en ontwikkeling van territoriale economieën, met name in de meest kwetsbare gebieden, berggebieden en de ultraper
ifere regio's, door hoogwaardige goederen (voedingsmiddelen en no
n-foodproducten) en diensten op elkaar af te stemmen die onlosmakelijk zijn verbonden met de specifieke kenmerken en het (historische, culturele, geografische.) e
...[+++]rfgoed van een bepaalde streek; overwegende dat deze goederen en diensten wanneer ze aan elkaar worden gekoppeld onvervangbaar zijn, voor regionale inkomsten en nieuwe economische kansen zorgen op zowel lokale als internationale markten, en eveneens als "koepel" kunnen fungeren voor het bevorderen van regio's als toeristische bestemming; overwegende dat deze territoriale labels bedoeld zijn om gebieden te identificeren die de handen elkaar hebben geslagen om solidariteit en samenwerking tussen hun actoren tot stand te brengen, met als doel hun hulpbronnen duurzaam te benutten, plaatselijke en regionale producenten een duwtje in de rug te geven en hun economie een boost te geven, wat noodzakelijk is voor de levenskwaliteit op het platteland en voor een evenwichtige ontwikkeling van stedelijke en plattelandsgebieden; overwegende dat deze labels niet mogen worden verward met de kwaliteitsaanduidingen die aan levensmiddelen worden gegeven, zoals de beschermde oorsprongsbenaming, beschermde geografische aanduiding en gegarandeerde traditionele specialiteit, waarmee ze absoluut niet onverenigbaar maar integendeel volledig complementair zijn; overwegende dat de labels moeten bijdragen tot de promotie van deze regelingen zowel binnen als buiten de EU en tot het vergroten van het concurrentievermogen van plattelandseconomieën en tegelijk werkgelegenheidskansen moeten bieden; L. whereas territorial excellence bra
ndings can contribute to the resilience and development of territorial economies, particularly in the most vulnerable regions, mountain regions and the outermost regions, by coordinating sets of high-quality goods (food and non-food) and services which are inextricably interlinked and which embody the specific characteristics of each territory and in particular its heritage (historical, cultural, geographical, etc); whereas assembled together within sets these goods and services are unique and generate revenue at territorial level opening up new opportunities on local and international markets and ma
...[+++]y also act as an ‘umbrella’ for promoting regions as tourist destinations; whereas the aim of these territorial brandings is to identify those territories that have worked together to create common partnerships and synergies in order to exploit their resources in the long term, encourage local/regional producers and stimulate their economies, which is vital to quality of life in the countryside and a balanced development of rural and urban areas; whereas they should not be confused with the quality labels (protected designation of origin (PDO), protected geographical indication (PGI) and Traditional Specialities Guaranteed (TSG)) used for food products, with which far from being incompatible they are on the contrary fully complementary; whereas they should contribute to the promotion of these schemes both within and outside the EU and help to improve the competitiveness of rural economies whilst at the same time opening up employment opportunities;