Dit betekent dat de volgende maatregelen genomen dienen te worden : a) MSO dient een belangrijker plaats te krijgen in het centrum van de macro-economische beleidsvorming en de implementatie daarvan ; in de beleidsdialoog met de partnerlanden op macro-niveau en in besluiten betreffende economische hervormingsprogramma's en schuldenverlichting dient ten volle rekening te worden gehouden met en steun te worden geboden voor alle vormen van emancipatiebeleid, een rechtvaardige en op een brede basis stoelende economische groei, groei van werkgelegenheid en produktiviteit, volksgezondheid en onderwijs ; daartoe dienen MSO-deskundigen en macro-economen betrokken te worden bij de discussies over het beleid, en bij het op
zetten en ...[+++]uitvoeren ervan. b) Er dienen voldoende financiële middelen beschikbaar gesteld te worden voor MSO, met name in de sectoren volksgezondheid en onderwijs ; in dit verband herinnert de Raad eraan dat tijdens de Wereldtop over Sociale Ontwikkeling te Kopenhagen overeenstemming is bereikt over een wederzijdse verbintenis tussen de betrokken ontwikkelde en ontwikkelingslanden om gemiddeld respectievelijk 20 % van de ODA en 20 % van de nationale begroting in het kader van hun partnerschap uit te trekken voor elementaire sociale programma's. c) Bij het evalueren van de totale resultaten die de afzonderlijke landen op ontwikkelingsgebied hebben geboekt dient hoge prioriteit te worden toegekend aan MSO-indicatoren ; elk land waarmee de EU een ontwikkelingssamenwerkingsrelatie op lange termijn heeft, dient een lijst van elementaire sociaal-economische indicatoren en doelstellingen op te stellen ; gender-bewustzijn dient deel uit te maken van deze indicatoren : landen die duidelijk ernst maken met MSO, wat bijvoorbeeld zou kunnen blijken uit aantoonbare verbeteringen van de overeengekomen indicatoren, krijgen meer steun bij hun inspanningen op deze gebieden ; dit betekent een wijziging van de donatievoorwaarden, waarbij een grotere nadruk wordt gelegd o ...This implies action to: a) Move HSD upstream into the core of macro-economic policy design and implementation ; the macro-policy dialogue with partner countries and decisions on economic reform programmes and debt relief need to take full account and underpin the policies of human empowerment, broadly based and equitable economic growth, expansion of employment and productivity, health and educatio
n; to achieve this there is a need to involve HSD specialists as well as macro-economists in policy dialogues, design and implementation. b) Secure a sufficiently high level of financial resources for HSD, especially in regard to health, and
...[+++]education; in this regard, the Council recalls the agreement reached at the World Summit for Social Development in Copenhagen on a mutual commitment between interested developed and developing country partners to allocate, on average, 20 per cent of ODA and 20 per cent of the national budget, respectively, to basic social programmes. c) Accord high priority to HSD indicators when assessing the overall development performance of a particular country; a set of basic socio-economic indicators and targets would be established by each country with which the EU maintains long-term development cooperation; gender sensitivity should be integrated in these indicators: countries showing a serious commitment to HSD, for example registered improvements in the agreed indicators will be given increased support in their endeavours in these areas; this implies a change in donor conditionality, with greater emphasis on efforts and results in poverty reduction and HSD. d) Increase effectiveness of support for HSD by strengthening initiative, responsibility and mobilization of partner countries in designing and implementing their own policies and by deepening coordination between donors.