26. merkt op dat alle kinderen een gelijke waardigheid hebben als het gaat om leren en dat alle kinderen recht hebben op basisonderwijs; benadrukt daarom dat rekening gehouden moet worden met persoonlijke omstandigheden van leerlingen zoals bijvoorbeeld het geslacht, de gezinssituatie, het behoren tot een minderheid of het hebben van een migrantenachtergrond, handicap of leerp
roblemen (dyslexie, dysgrafie of dyscalculie), en is van mening dat deze leerlingen van begin af aan gericht benaderd moeten worden en onderwijsbegeleiding op maat moeten krijgen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, teneinde te voorkomen dat zij sociaal u
...[+++]itgesloten blijven en risico op armoede blijven lopen; benadrukt dat kinderen zonder papieren toegang tot onderwijs moeten krijgen; wijst erop dat hervormingen op het gebied van integratiebeleid en hervormingen op het gebied van onderwijsbeleid niet afzonderlijk van elkaar gezien mogen worden; is in dit verband voorstander van desegregatiebeleid om de sociale samenstelling van "kansarme scholen" te veranderen en van positieve discriminatie, zoals "onderwijsprioriteitszones" en programma's die gerichte steun bieden aan scholen in achterstandsgebieden; wijst er tevens op dat uit vele onderzoeken blijkt dat onderwijsinstellingen die te maken hebben met problemen op het gebied van integratie en co-existentie onder leerlingen, ook een hogere schooluitval hebben en benadrukt daarom de noodzaak van een integratiebevorderende sfeer op scholen; merkt verder op dat inefficiënt beleid inzake het evenwicht tussen werk en privéleven bijdraagt aan voortijdig schoolverlaten en schooluitval in het algemeen en dat het derhalve noodzakelijk is dat het beleid inzake het evenwicht tussen werk en privéleven verbeterd wordt; 26. Notes that all children have equal dignity from the point of view of learning and have the right to a basic education; stresses therefore that pupils’ personal situations, e.g. gender, family circumstances, minority or migrant background, a disability and their own learning difficult
ies (e.g. dyslexia, dysgraphia and dyscalculia) must be taken into account and that these pupils must be given targeted encouragement and educational assistance adapted to their specific needs from the outset, in order to avoid the reproduction of social exclusion and the risk of poverty by enhancing their chances for entering the labour market; stresse
...[+++]s that children with no identity papers must be enabled to attend school; recognises that reforms in the fields of integration policy and education policy respectively cannot be considered as separate; proposes, against this background, desegregation policies to change the social make-up of ‘disadvantaged’ schools and supports forms of positive discrimination such as priority education zones and programmes providing targeted support for schools in disadvantaged areas; also points out that, as many studies show, educational establishments which have greater problems as regards coexistence and integration among pupils also have higher drop-out rates and therefore advocates the need for an inclusive school climate; notes, furthermore, that ineffective policies on work-life balance increase the instances of early school leaving and academic failure in general and that it is necessary to intensify efforts to improve work-life balance policies;