18. benadrukt de individuele verantwoordelijkheid van burgers en acht het noodzakelijk hen aan te m
oedigen om kritisch over hun gedrag als verkeersdeelnemers na te denken en, indien mogelijk, actief aan plaatselijke stedelijkemobiliteitsforums deel te nemen; is van opvatting dat bijna elke burger zijn oude gewoonten, bijvoorbeeld met betrekking tot het gebruik van de eigen auto en alternatieve vervoersmiddelen (lopen, fietsen, openbaar vervoer) kan wijzigen en zo een individuele bijdrage kan leveren tot een verbetering van de schoonheid en de levenskwalit
eit in stedelijke gebieden ...[+++]; dringt er bij de nationale, regionale en plaatselijke overheden op aan alternatieve mobiliteitsopties aan te bieden om deze wijziging mede te bewerkstelligen; verzoekt de Europese, nationale, regionale en lokale autoriteiten voorts hun educatie- en voorlichtingscampagnes te intensiveren om burgers meer bewust te maken van hun vervoersgedrag; benadrukt het specifieke belang van op de jongere generaties gerichte opvoedingscampagnes; 18. Emphasises citizens´ individual responsibility and considers it nec
essary to encourage them to assess critically their behaviour as road users and, if possible, participate actively in local urban mobility forums; b
elieves that almost every citizen can change his/her habits, for example regarding private car use and alternative means of transport (walking, cycling, or public transport), and thereby make an individual contribution to improving the cleanliness and quality of life in urban areas; calls for alternative mobility opti
...[+++]ons to be provided by national, regional and local authorities to facilitate these changes; furthermore calls on European, national, regional and local authorities to step up education and information campaigns to make citizens more aware of their traffic behaviour; stresses the particular importance of education campaigns for the younger generation;