Het idee hierachter is dat gedecentralise
erde besluitvorming door kennis van de situatie en specifieke vraag ter plaatse doelma
tiger is. De meeste Europese landen werken met een accountabilitysysteem waarin onderwijsinstellingen aan d
e hand van centrale eindexamens en interne evaluaties op hun prestaties worden afgerekend (bijv. DK, EE, EL, FR, IE, IT, CY, LV, LT, HU, MT, NL, AT, PL, PT, SI, FI, UK, LI, NO, RO).[18] Internationaal
...[+++]zijn er cijfers die erop wijzen dat leerlingen beter presteren als onderwijsinstellingen ter plaatse autonoom zijn, maar in een centraal accountabilitysysteem op hun prestaties worden aangesproken.
Accountability systems in the form of central exit examinations and internal evaluation systems exist in most European countries (e.g. DK, EE, EL, FR, IE, IT, CY, LV, LT, HU, MT, NL, AT, PL, PT, SI, FI, UK, LI, NO, RO).[18] There is some international evidence that the combination of local autonomy for institutions and central accountability systems can improve student performance.