33. is van mening dat de EU over de bevoegdheden beschikt om wetgevingsmaatregelen te nemen teneinde de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van informatie, mediavrijheid en de pluriformiteit van de media te waarborgen, beschermen en bevorderen, ten
minste in dezelfde mate als met betrekking tot de bescherming van minderjarigen en de menselijke waardigheid, culturele diversiteit, de toegang van burgers tot informatie en/of de berichtgeving over belangrijke gebeurtenissen, de bevordering van de rechten van personen met een handicap, consumentenbescherming met betrekking tot commerciële communicatie, en het recht op weerwoord, zijnde al
...[+++]gemene belangen die onder de richtlijn audiovisuele mediadiensten ressorteren; is tegelijkertijd van oordeel dat eventuele regelgeving tot stand moet komen op basis van een gedetailleerde en nauwkeurige analyse van de situatie in de EU en haar lidstaten, met aandacht voor de op te lossen problemen en de beste manieren om deze problemen aan te pakken; gelooft dat niet-wetgevingsinitiatieven, zoals toezicht, zelfregulering, gedragscodes en, in voorkomend geval, de toepassing van artikel 7 VEU, waar de meeste belanghebbenden op aandringen, de voorkeur genieten, gegeven dat sommige van de ernstigste bedreigingen van de mediavrijheid in enkele lidstaten het gevolg zijn van nieuwe wetgeving; 33. Considers that the EU has
the competences to take legislative measures to guarantee, protect and promote freedom of expression and information, media freedom and pluralism, at least as much as it has in relation to the protection of minors and of human dignity, cultural diversity, citizens’ access to information about and/or the coverage of important events, promotion of the rights of persons with disabilities, consumer protection in relation to commercial communications, and the right of reply, these being general interests covered by the AVMSD; at the same time, believes that any regulation should take place on the basis of a deta
...[+++]iled and careful analysis of the situation in the EU and the Member States and of the problems to be solved and the best ways to address them; believes that non-legislative initiatives, such as monitoring, self-regulation and codes of conduct, as well as the activation of Article 7 TEU when appropriate, shall be pursued, as requested by most stakeholders and bearing in mind that some of the most striking threats to media freedom in some Member States come from newly adopted legislation;