14. merkt op dat technische vereenvoudiging van essentieel belang is voor de consument en dat met het oog hierop, en gezien het verslag van de werkgroep inzake de transparantie van de consumentenenergiemarkten in de EU, dezelfde prijscomponenten in het aanbod, het contract en de rekening moeten zijn terug te vinden en dat deze gegevens op een vergelijkbare manier moeten worden gepresenteerd; is van de mening dat om de consumenten proactiever te betrekken bij de beheersing van het energieverbruik, zij meer bewust moeten worden gemaakt van de manieren om hun verbruik te beperken, van de mogelijkheden om energie te besparen en er efficiënt mee om te gaan en van kleinschalige productiemethoden; is het eens met de dat vergelijkingsinstrumenten
...[+++] en -sites voor de consument een goed hulpmiddel kunnen zijn indien zij op een onafhankelijke, transparante en betrouwbare manier worden ingezet; pleit bij de Commissie en de lidstaten voor het opzetten van prijsvergelijkingssites en consumentvriendelijke voorlichtingscampagnes, waaraan lokale en regionale overheden actief deel zouden moeten nemen; is ingenomen met het idee om de juistheid en objectiviteit van prijsvergelijkingsinstrumenten te verifiëren met behulp van een online te raadplegen betrouwbaarheidskeurmerk; verzoekt de Commissie zich te beraden over de mogelijkheid om een dergelijk keurmerk te gebruiken voor het vergelijken van instrumenten en websites op EU-niveau.14. Notes that technical simplification is essential for consumers and that to this end, having regard to the work of the Working Group Report on ‘Transparency in EU Retail Energy Markets’, the same price components should be present in the offer, the contract and the bill, and the presentation of this data should be aligned; believes that in order to make consumers more proactive in the management of energy consumption, they need to be made aware of ways to control consumption, as well as possibilities for energy savings, and energy efficiency and small-scale production; agrees with the Working Group Report in that comparison tools and websites can be a good tool for consumers, if run in an independent, transparent and trustworthy manner
...[+++]; recommends the Commission and the Member States to rollout price comparison websites and consumer-friendly information campaigns, in which local and regional governments should take an active role; welcomes the idea of verifying the accuracy and objectivity of price comparison tools by means of an on-line trust mark; calls on the Commission to explore the possibility of such a trust mark for comparison tools and websites at EU level;