17. verzoekt de Commissie te onderzoeken hoe het wetenschappelijk onderricht in de EU op alle onderwijsniveaus kan worden verbeterd; betreurt het feit dat heel wat lidstaten kampen met e
en gebrek aan human resources in de OO-sector (onderzoeks- en ontwikkelingssector) als gevolg van de afnemende belangstel
ling onder jongeren voor wetenschappelijke opleidingen en carrières; stelt derhalve voor om initiatieven in het leven te roepen die erop zijn gericht schoolki
nderen vertrouwd te maken ...[+++] met laboratorium- en veldonderzoek; stelt bovendien voor om actieve en op onderzoek gerichte lesmethoden te bevorderen waarbij gebruik wordt gemaakt van observaties en experimenten, om uitwisselingsprogramma's voor docent/onderzoekers te creëren en om innovatieve opleidingsmethoden door regionale en lokale overheden te laten ondersteunen; is van oordeel dat snelle ontwikkelingen in de wetenschap ertoe kunnen leiden dat er een kloof ontstaat tussen de gewone burgers en het wetenschappelijk en technologisch onderzoek; is van oordeel dat het noodzakelijk is om de dialoog tussen wetenschap en samenleving te bevorderen en te ondersteunen en dat wetenschappers de resultaten van hun onderzoek daarom ook voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk dienen te maken; 17. Calls on the Commission to investigate how the teaching of sciences in the EU can be improved at all levels; deplore
s the lack of human resources in RD in many Member States, which may be attributed to a declining interest among the younger generation in following scientific curricula and engaging in scientific careers; proposes, therefore, the launching of initiatives which familiarise schoolchildren with laboratory and field research; proposes, in addition, the promotion of active and investigatory methods of teaching, using observation and experimentation, the creation of professor-researcher exchange programmes and the su
pport of i ...[+++]nnovative training methods by local and regional authorities; considers that rapid developments in science risk creating a gulf between ordinary citizens and scientific and technological research; considers that there is a need to promote and support dialogue between scientists and society at large and that, accordingly, scientists should make the results of their research comprehensible to all and available to all;