9. merkt op dat de Portugese economie op het moment dat het door de EU en het IMF opgezette bijstandsprogramma van start ging al een aantal jaren last had van een laag bbp, een lage productiviteitsgroei en een grote instroom van kapitaal, en da
t deze patronen, in combinatie met het versneld oplopen van met name de discretionaire uitgaven – die consistent boven de groei van het bbp uitkwamen – en het effect van de wereldwijde financiële crisis hadden geresulteerd in een omvangrijk begrotingstekort en een hoog particulier en overheidsschuldenniveau, waardoor de herfinancieringskosten van Portugal, mede door toedoen van het Griekse
besmettin ...[+++]gseffect, opliepen tot ondraaglijke niveaus en de overheidssector in feite de toegang tot de kapitaalmarkten onmogelijk werd gemaakt; benadrukt dat in 2010, voordat Portugal op 7 april 2011 om financiële bijstand vroeg, het groeicijfer in Portugal was teruggelopen tot 1,9%, het begrotingstekort 9,8% (over 2010) had bereikt, het schuldenniveau (in 2010) op 94% stond en het tekort op de lopende rekening op 10,6% van het bbp, terwijl het werkloosheidscijfer 12% bereikte; merkt in dit verband op dat de algemene macro-economische indicatoren zeer snel verslechterden – van een redelijk goed niveau vóór de crisis in 2007, toen het groeicijfer in Portugal nog 2,4% bedroeg, het begrotingstekort 3,1%, het schuldenniveau 62,7% en het tekort op de lopende rekening 10,2% van het bbp, en het werkloosheidscijfer van 8,1% – in de richting van een diepe en ongekende recessie; 9. Notes that, prior to the beginning of the EU-IMF assistance programme, the Portuguese economy had suffered from low GDP and productivity growth for a number of years, as well as large capital inflows, and t
hat these patterns, combined with an acceleration of expenditure, particularly discretionary spending, consistently above GDP growth, and the impact of the global financial crisis, had resulted in a large fiscal deficit and high public and private debt levels together with contagion from the Greek crisis, driving up Portugal's refinancing costs in the capital markets to unsustainable levels and effectively cutting the public sector
...[+++]from access to those markets; stresses that in 2010, before financial assistance was sought in 7 April 2011, Portugal's growth rate had declined to 1,9 % and its fiscal deficit had reached 9,8 % (2010), its debt level 94 % (2010) and its current account deficit 10,6 % of GDP, with the unemployment rate standing at 12 %; notes in this context that the overall macroeconomic fundamentals deteriorated very rapidly, from reasonably good levels in 2007 before the crisis – when Portugal's growth rate was 2,4 %, its fiscal deficit 3,1 %, its debt level 62,7 % and its current account deficit 10,2 % of GDP, with the unemployment rate standing at 8,1% – to a deep and unprecedented recession;