18. wijst erop dat gelijke toegang tot de onderwijs- en opleidingssystemen moet worden verzekerd, zonder enige discriminatie; verzoekt de lidstaten programma's uit te werken voor de opleiding van leerkrachten om er zo voor te zorgen dat meer Roma-kinderen, en met
name meisjes, naar school gaan; benadrukt in dit verband ook dat de sociale betrekkingen tussen meisjes onderling en met ouders, verwanten of vrienden een cruciale rol spelen
in de opleiding en beroepskeuze van Roma-meisjes; roept de lidstaten op het gehele onderwijsproces
...[+++] van meisjes te bevorderen, onder meer door diegenen door wie jongeren het meest worden beïnvloed te ondersteunen;
18. Stresses the need to ensure equality of access to education and training systems without discrimination; calls on the Member States to promote teacher-training programmes in order to improve the education of Roma children, especially girls; stresses also, in this connection, the special importance of the social reference group of girls, parents, relatives or friends, who play a central role in education and careers advice; calls also on Member States to promote the education of girls throughout the process, inter alia, by supporting the individuals who have the most influence over young people;