2. is ervan overtuigd dat de demografische verandering, in het bijzonder in stedelijke gebieden, aanleiding zal geven tot veiligheids- en capaciteitsproblemen voor het vervoer en de mobiliteit, en dat het fundamentele recht op mobiliteit, dat ondermeer verzekerd wordt door een betere toegankelijkheid en de aanleg v
an ontbrekende infrastructuurverbindingen, alsook de praktische uitvoerbaarheid van dit recht, in dit verband van het allergrootste belang zijn; benadrukt dat goedgeïntegreerde multimodale vervoersket
ens, die vervoer te ...[+++]voet, per fiets en per openbaar vervoer omvatten, in dit verband voor de stedelijke gebieden de beste oplossing voor de toekomst vormen; merkt in dit verband op dat het in stedelijke gebieden met name de bestaande structuur is die zal bepalen welke vorm van vervoer de meest geschikte is; is van oordeel dat goede vervoersverbindingen met openbare diensten in landelijke gebieden zullen leiden tot een vermindering van het gebruik van personenauto's; dringt, met het oog op de totstandbrenging van een coherent stedelijk en voorstedelijk vervoerssysteem en ter voorkoming van de ontvolking van het platteland, aan op de vorming van Functionele Stedelijke Regio's; 2. Is convinced that demographic change, in particular in urban areas, will give rise to safety and capacity challenges for transport and mobility, and that the basic right to mobility, ensured by, among other things, improved accessibility and the construct
ion of missing infrastructure links, and the applicability of this right, are crucial in this regard; stresses that, in this context, well-integrated multimodal transport chains including walking and cycling and public transport are the way ahead for urban areas; points out in that connection that in urban areas the existing structure in particular will dete
rmine whic ...[+++]h mode is most appropriate; considers that good public transport links in rural areas will cut down on private car use; calls, in the interest of creating coherent urban and suburban transport systems and retaining the rural population, for the formation of Functional Urban Regions;