B. overwegende dat genderstereotypen en de aanzienlijke loonkloof die er nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen ervoor kunnen zorgen dat vrouwen verhinderd of ontmoedigd worden om hun loopbaan op te starten of uit te bouwen, wat een negatieve invloed heeft op de economie alsook aanzienlij
ke gevolgen voor de werkgelegenheidsverruiming; overwegende dat toegang tot openbare diensten, die nog steeds een belangrijke werkgelegenheidssector voor vrouwen zijn, cruciaal is voor de economische onafhankelijkheid en de emancipatie van vrouwen; benadrukt dat de Commissie meer moet doen aan de bevordering van onderwijs en opleiding voor vrouwen
...[+++] en meisjes, met name op gebieden als wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) en informatie- en communicatietechnologie (ICT), waar zich een aanzienlijke vaardigheidskloof voordoet en belangrijke kansen liggen voor toekomstige groei; overwegende dat er tegen 2025 naar schatting 7,7 miljoen banen zullen zijn waarvoor een diploma wetenschap, technologie, engineering of wiskunde nodig is en er tegen 2020 naar schatting 825 000 vacatures in de ICT-sector zullen zijn; B. whereas gender stereotypes and the substantial gender pay gap that continues to exist might prevent or discourage women from starting or advancing their careers, leading to inequality, which has an adverse impact on the economy
and significant implications for job creation; whereas access to public services, which remain an important employment sector for women, is crucial for women’s economic independence and empowerment; emphasises that the Commission must do more to promote education and training for women and girls, specifically in the fields of science, technology, engineering and maths (STEM) and information and communications
...[+++] technology (ICT) – fields in which a significant skills gap exists and which hold huge potential for future growth; whereas there will be an estimated 7.7 million STEM jobs by 2025 and an estimated 825 000 unfilled vacancies for ICT professionals by 2020;