De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Onderwijs, H. CREVITS Bijlage Vervangende eindtermen natuurwetenschappen derde graad algemeen secundair onderwijs van de Federatie Steinerscholen Vlaanderen vzw als verme
ld in artikel 1 Het geheel van de eindtermen natuurwetenschappen derde graad algemeen secundair onderwijs, vastgelegd in de bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 23 juni 2000 tot vaststelling van de vakgebonden eindtermen van de tweede en de derde graad van het gewoon secundair onderwijs, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juni 2014, wordt voor de Feder
...[+++]atie Steinerscholen Vlaanderen vzw vervangen door de volgende eindtermen : Wetenschappelijke vaardigheden Het wetenschapsonderricht in de derde graad is erop gericht dat de leerlingen : 1.de volgende stappen van experimenteel testonderzoek oefenen : a. vanuit een onderzoeksvraag een eigen hypothese of verwachting formuleren en relevante variabelen aangeven; b. uit data, een tabel of een grafiek relaties en waarden afleiden om een besluit te formuleren; 2. bewustzijn ontwikkelen over hun wetenschappelijk denken, met name a. onderscheid kunnen maken tussen feiten, meningen, vermoedens, modellen en hypothesen; b. hun denkbeelden kunnen verwoorden; c. hun denkbeelden confronteren met denkbeelden van anderen, metingen, observaties, onderzoeksresultaten of wetenschappelijke inzichten; 3. wetenschappelijke terminologie, symbolen en SI-eenheden gebruiken; 4. veilig en verantwoord omgaan met stoffen, elektrische toestellen, geluid en EM-straling.Le Ministre-Président du Gouvernement flamand, G. BOURGEOIS La Ministre flamande de l'Enseignement, H. CREVITS Objectifs finaux de remplacement sciences naturelles troisième degré de l'enseignement secondaire général de la Federatie Steinerscholen Vlaanderen vzw comme visée à l'article 1 L'ensemble des objectifs finaux sciences naturelles troisième degré de l'enseignement secondaire général, tels qu'établis par l'arrêté du Gouvernement flamand du 23 juin 2000 définissant les objectifs finaux spécifiques aux différentes branches des deuxième et troisième degrés de l'enseignement secondaire ordinaire, remplacé par l'arrêté du Gouvernement flamand du 20 juin 2014, est remplacé pour la Federatie Steinerscholen Vlaanderen vzw par les objectifs f
...[+++]inaux suivants : Aptitudes scientifiques L'enseignement des sciences dans le troisième degré vise à stimuler les élèves à : 1. parcourir les étapes suivantes des travaux scientifiques expérimentaux : a. formuler, en partant d'une question de recherche, une propre hypothèse ou attente et proposer des variables pertinentes ; b. déduire de données, d'un tableau ou d'un graphique, des relations et valeurs pour formuler une conclusion ; 2. devenir conscients de leur réflexion scientifique, notamment a. être capable de faire la distinction entre faits, opinions, présomptions, modèles et hypothèses ; b. savoir exprimer leurs opinions ; c. confronter leurs opinions à celles des autres, aux mesurages, observations, résultats de recherche ou savoirs scientifiques ; 3. utiliser la terminologie scientifique, les symboles et unités SI ; 4. gérer en toute sécurité et de manière responsable des substances, appareils électriques, sons et radiations électromagnétiques.