Vele voorgenomen acties dragen ertoe bij, aan de hand van onderstaande principes : - vergroting van de toegankelijkheid van de wetgevingen. In 1996 zal met name worden overgegaan tot herschikking van de wetgevingen betreffende diergeneesmiddelen en landbouwtrekkers, en tot codificatie van de richtlijnen inzake machines, normen en technische voorschriften, meststoffen, collectief ontslag, gevaarlijke stoffen en preparaten, en van de verordeningen inzake de GMO suiker en de financier
ing van het GLB; - rationalisatie van het wetgevingskader: bij voorbeeld : algemeen onderzoek van de strategie inzake afvalstoffen, kadervoorstel betreffende
...[+++]water (geïntegreerd beheer); follow-up van het groenboek "levenmiddelenrecht"; horizontale kaderregeling voor de steunmaatregelen van de Staten ter vervanging van de huidige kaders in de sectoren automobielindustrie, synthetische vezels en textiel; - verlichting van de administratieve en andere lasten die voortvloeien uit de wetgeving: bij voorbeeld : vereenvoudiging van de richtlijn betreffende het in de handel brengen van phytofarmaceutica (onderwerping van bepaalde bedrijfsmiddelen aan één enkele "fast track"-procedure); herziening van de huidige drempels en verwijzingsclausules vervat in de verordening betreffende concentraties; vereenvoudiging van de oorsprongsregels "LMOE en EVA" en "Middellandse-Zeelanden"; stimulering van het gebruik van administratieve bronnen voor statistische doeleinden; - uitbreiding van het beschikbare instrumentarium, met name door ontwikkeling van alternatieve benaderingen naast de wetgeving: bij voorbeeld : toepassing van de nieuwe benadering buiten het kader van de regelgeving inzake boekhouding; ontwikkeling van kaders voor het afsluiten van vrijwillige overeenkomsten met de industrie inzake de bescherming van het milieu en met het oog op de "groene" heffingen en belastingen in de Lid-Staten; - vergemakkelijking van de toepassing van de wetgeving door een gedecentraliseerde benadering (voor ...Beaucoup d'actions prévues y contribuent, selont les axes suivants : - améliorer l'accessibilité des législations. Sont notamment prévues en 1996 la refonte des législations relatives aux médicaments vétérinaires et aux tracteurs agricoles, ainsi que la codification des directives relatives aux machines, normes et réglementations techniques, engrais, licenciements collectifs, substances et préparations dangereuses, ou des règlements relatifs à l'OCM sucre et au financement de la PAC; - rationaliser le cadre législatif. Par exemple : examen général de la stratégie en matière de déchets; proposition cadre sur l'eau (gestion intégrée); suivi du livre vert "droit alimentaire"; encadrement horizontal des aides d'Etat pour remplacer les cadre
...[+++]s actuels dans les secteurs de l'industrie automobile, des fibres synthétiques et des textiles. - alléger les charges administratives et autres induites par la législation. Par exemple : simplification de la directive relative à la mise sur le marché des produits phytopharmaceutiques (soumission de certains pesticides à une procédure "fast track" unique); révision des seuils actuels et des clauses de renvoi contenues dans le règlement sur les concentrations; simplification des règles d'origine "PECO et AELE", et des "pays méditerranéens", promotion de l'utilisation des sources administratives à des fins statistiques; - élargir la gamme des instruments disponibles, notamment par le développement d'approches alternatives à la législation. Par exemple : mise en oeuvre de la nouvelle approche non réglementaire en matière de comptabilité; développement de cadres pour la conclusion d'accords volontaires avec l'industrie sur la protection de l'environneemnt et pour les prélèvement et taxes "verts" dans les Etats membres; - faciliter l'application de la législation par une approche décentralisée (exemple : notice sur la coopération avec les autorités nationales en matière de concurrence) ou par des mesures d'accompagnement (exemple : ...