De strategie van NMBS voor het beheer van de stationsparkings steunt op 5 pijlers:
- de gegarandeerde vrije plaats
en voor regelmatige reizigers met een abonnement en het prioritaire personeel dat noodzakelijk is om de goede werking van de stations en het treinverkeer te waarborgen; - een gedifferencieerd tariefbeleid dat rekening houdt met het stationstype, het gebruikersprofiel en de lokale markt; - de opbrengsten die de uitbatingskosten dekken;
- het gebruik van openbaar vervoer ...[+++] tussen de woonplaats en het station wordt aangemoedigd door iedere vorm van concurrentie tussen de parkeertarieven en de prijs van een abonnement (van De Lijn, TEC en MIVB) te vermijden. - een gamma aanvullende diensten ontwikkelen voor de stationsparkings (deelwagens en -fietsen, intermodale diensten en zo meer).
La stratégie de la SNCB quant à la gestion des parkings des gares s'appuie sur 5 piliers: - la garantie de disponibilité de places pour les voyageurs réguliers abonnés et le personnel prioritaire nécessaire au bon fonctionnement des trains et des gares; - une tarification différenciée selon les types de gare et d'utilisateur et selon le marché local; - la couverture des charges d'exploitation par les recettes; - encourager l'utilisation des transports en commun entre le domicile et la gare en évitant toute concurrence tarifaire avec le prix de l'abonnement (De Lijn, TEC et STIB); - déve
lopper une gamme de services complémentaires pou ...[+++]r les parkings des gares (voitures partagées, vélos partagés et services intermodaux, etc.).