- Kennis van de beroepscode - Kennis van de organisatie, haar werkingsgebied en haar doelgroepen - Kennis van bestaande collectie- en gebruikersprofielen - Kennis van functiespecifieke onderwerpsdomeinen - Kennis van de principes van mediawijsheid (z
oeken, evalueren en verwerken van informatie) - Kennis van zoekmethoden en -technieken - Kennis van de collectie en informatiebronnen - Kennis van de principes, de vormen en de toepassing van formele en inhoudelijke ontsluiting - Kennis van principes, criteria en normen voor verwerven, wieden en afvoeren - Kennis van bibliotheekapplicaties voor uitleen, bestel- en abonnementenadministratie -
...[+++]Kennis van kantoorsoftware, internettoepassingen en multimedia opmaakprogramma's - Kennis van principes, criteria en normen voor preventieve conservatie - Kennis van relevante wetgeving - Kennis van digitaliseringstechnieken - Kennis van groepsdynamiek - Kennis van integrale kwaliteitszorg - Kennis van personeelsbeheer - Kennis van budgetbeheer - Kennis van technieken voor het leiden van een team - Kennis van didactiek - Kennis van doelgroepen - Kennis van PR en marketingprincipes - Kennis van de relevante marktsectoren - Kennis van de recentste ontwikkelingen op het gebied van bibliotheekautomatiseringssystemen, informatiesystemen en zoeksystemen - Kennis van projectmanagement 2.2.2. Vaardigheden Cognitieve vaardigheden - Het kunnen opstellen van rapporten - Het kunnen samenwerken met de verschillende diensten van de organisatie waarvan men deel uitmaakt - Het kunnen opstellen van een begroting, gebaseerd op de verschillende geplande uitgavenposten - Het kunnen maken van een planning binnen uitgestippeld beleid : tijd, mensen en middelen - Het kunnen beheren van het toegekende budget en het kostenefficiënt kunnen werken - Het kunnen inhoudelijk uitwerken van de aankoop - Het kunnen kiezen, motiveren en opvolgen van de gepaste procedure bij aankoop - Het kunnen opvolgen en evalueren van de kwaliteit van het uitgevoerde werk/de dienst ...- Connaissance du code déontologique - Connaissance de l'organisation, de sa zone d'action et de ses groupes cibles - Connaissance de profils existants de collection et d'utilisateur - Connaissance de domaines thématiques spécifiques - Connaissance d
es principes de l'usage raisonnée des médias (recherche, évaluation et traitement d'informations) - Connaissance des modes et techniques de recherche - Connaissance de la collection et des sources d'information - Connaissance des principes, des formes et de l'application de l'ouverture formelle et thématique au public - Connaissance des principes, des critères et des normes pour l'acquisition
...[+++], l'élagage et l'évacuation - Connaissance d'applications de bibliothèque pour l'administration d'emprunt, de commande et d'abonnements - Connaissance des logiciels bureautiques, des applications internet et des programmes de mise en pages multimédia - Connaissance des principes, des critères et des normes pour la conservation préventive - Connaissance de la législation pertinente - Connaissance de techniques de numérisation - Connaissance de la dynamique de groupe - Connaissance de la gestion intégrale de la qualité - Connaissance de la gestion du personnel - Connaissance de la gestion budgétaire - Connaissance des techniques de gestion d'une équipe - Connaissance de la didactique - Connaissance des groupes cibles - Connaissance des principes de RP et de marketing - Connaissance des secteurs du marché pertinents - Connaissance des derniers développements concernant les systèmes d'automatisation des bibliothèques, d'information et les systèmes de recherche - Connaissance de la gestion de projet 2.2.2. Aptitudes Aptitudes cognitives - Pouvoir établir des rapports - Pouvoir collaborer avec les différents services de l'organisation dont on fait partie - Pouvoir établir un budget, basé sur les différentes postes des dépenses prévues - Pouvoir établir une planification dans le cadre d'une politique prévue : temps, personnes et ressources ...