Opleiding en kwalificaties Op basis van wat met behulp van programma's zoals FORCE, COMETT, PETRA, EUROTECNET, etc. reeds tot stand is gebracht, zowel op het gebied van initiële als voortgezette opleiding, zal het zwaartepunt op drie thema's komen te liggen: - ontwikkeling van netwerken van opleidingsc
entra op nationaal, regionaal en sectorieel niveau. Deze centra zullen
met name dienen als steunpunt voor de overdracht van vernieuwingen, in het bijzonder naar het MKB, wat technologie en leermethoden betreft, of voor de bevordering van
...[+++] de mobiliteit en de uitwisseling van jonge arbeiders en jonge studenten, - ondersteuning van de innovatie op het gebied van opleiding, met name van opleiding op afstand, door middel van projecten waarbij partners uit verschillende Lid-Staten zullen worden betrokken, hetgeen moet leiden tot leermiddelen en leermethoden van hoge kwaliteit die via het netwerk naar alle belangstellende ondernemingen en opleidingsinstituten kunnen worden verspreid, - opzet van een follow-up-systeem voor de ontwikkeling van het aanbod en de vraag op het gebied van opleiding en kwalificatie. Te dien einde stelt de Commissie voor elk jaar een Europees Forum voor beroepsopleiding te houden en een periodiek Europees verslag over de beroepsopleiding te publiceren, als aanvulling op het jaarverslag van de Commissie betreffende de werkgelegenheid.Formation et qualifications A partir des réalisations de programmes tels que FORCE, COMETT, PETRA, EUROTECNET, etc, ce programme, touchant tant la formation initiale que continue, serait articulé autour de trois volets : - mise en place de réseaux de centres de ressources de formation
au niveau national, régional et sectoriel. Ces structures serviraient de support notamment pour le transfert d'innovations, en particulier vers les PME, en matière de technologies et de méthodes d'apprentissage, ou pour l'encouragement de la mobilité et l'échange de jeunes travailleurs et de jeunes en formation, - aide à l'innovation dans le domaine de la f
...[+++]ormation, et notamment de la formation à distance, par le biais de projets impliquant des partenaires de plusieurs Etats membres, débouchant sur des produits et méthodes de formation de qualité à diffuser par l'intermédiaire du réseau à toutes les entreprises et organismes de formation intéressés, - développement d'un système de suivi de l'évolution de l'offre et de la demande en formation et en qualification. A cet égard, la Commission propose que soit tenu chaque année un Forum européen sur la formation professionnelle et soit publié un rapport européen périodique sur la formation professionnelle, complémentaire au rapport annuel de la Commission sur l'emploi.