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e voornaamste beschermingsmaatregelen die door voornoemde regelgevingen bepaald zijn, luiden als volgt: - in geval van een tekoopaanbieding van niet-homogene diensten van hoofdzakelijk niet-intellectuele aard, zoals de
herstelling van een TV-toestel, moet een bestek worden afgeleverd aan de consument, voor zover deze hierom verz
oekt en de verkoper bereid is de dienst te verlenen; - het bestek vermeldt onder andere de beschrijving en de aard van de te v
erlenen di ...[+++]ensten en eventuele leveringen, de forfaitair berekende prijs of de prijs bepaalbaar door verwijzing naar criteria die een direct verband houden met de aard van de dienst, de datum en de geldigheidsduur van het bestek en de schatting van de duur van de uitvoering; - alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is; - zijn verboden en nietig de onrechtmatige bedingen die er bijvoorbeeld toe strekken de prijs te doen schommelen op basis van elementen die enkel afhangen van de wil van de verkoper of de uitvoeringstermijn van een dienst eenzijdig te wijzigen; - elke verkoper van diensten is verplicht aan de consument die erom verzoekt gratis een bewijsstuk af te geven, tenzij er een geschreven tarief, een bestek of een factuur bestaat; - het bewijsstuk vermeldt onder andere de beschrijving en de aard van de verleende diensten en eventuele leveringen alsook de prijs bepaalbaar door verwijzing naar criteria die een direct verband houden met de aard van de dienst; - de consument moet de verleende diensten slechts betalen bij de afgifte van het gevraagde bewijsstuk, indien deze afgifte dwingend voorgeschreven is; - elke verkoper is verplicht een bestelbon af te geven wanneer de verlening van een dienst uitgesteld wordt en er door de consument een voorschot wordt betaald; - het is verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, om het even welke dienst te verlenen met het verzoek deze dienst te aanvaarden tegen betaling ...Les principales mesures de protection prévues par les réglementations précitées sont les suivantes: - en cas d'offre en vente de services non homogènes à caractère principalement non intellectuel, comme par exemple la réparation d'une TV, un devis doit être déliv
ré au consommateur, pour autant que celui-ci en fasse la demande et que le vendeur soit disposé à fournir le service; - le devis doit mentionner notamment le détail et la nature des prestations à effectuer et des fournitures éventuelles, le prix calculé forfaitairement ou déterminable par référence à des critères directement liés à la nature du service, la date et la durée de va
...[+++]lidité du devis ainsi que l'estimation de la durée de la prestation; - avant l'établissement du devis, le consommateur doit être informé du prix du devis, à moins que celui-ci ne soit gratuit; - sont interdites et nulles les clauses abusives telles que par exemple celles qui font varier le prix en fonction d'éléments dépendant de la seule volonté du vendeur ou qui modifient unilatéralement le délai d'exécution d'un service; - tout vendeur de services est tenu de délivrer gratuitement au consommateur qui en fait la demande, un document justificatif sauf en cas d'existence d'un tarif écrit, d'un devis ou d'une facture; - le document justificatif doit mentionner notamment le détail et la nature des services effectués et des fournitures éventuelles ainsi que le prix établi par référence à des critères directement liés à la nature du service; - le consommateur n'est tenu de payer les services prestés qu'à la remise du document justificatif demandé lorsque celui-ci est obligatoire; - tout vendeur est tenu de délivrer un bon de commande lorsque la fourniture du service est différée et qu'un acompte est payé par le consommateur; - il est interdit de fournir à une personne, sans demande préalable de sa part, un service quelconque en l'invitant à accepter ce service contre paiement de son prix.