79. dringt er verder bij alle betrokken partijen op aan om te erkennen dat natuurbescherming niet slechts te verwezenlijken is door de aanwijzing en bescherming van afgebakende terreinen, maar tevens gebaseerd moet zijn op een algemeen beleid dat een duurzame economische bedrijvigheid in zowel de landelijke als de stedelijke gebieden (met inbegrip van recreatieactiviteiten) stimuleert, milieuvriendelijke land- en bosbouw en de ontwikkeling van een milieuvriendelijke stedelijke en industriële omgeving bevordert, milieuoverwegingen zo nodig verwerkt in het algemene overheidsbeleid, met name op het gebied van vervoer en energie, het algemene niveau van de lucht- en watervervuiling vermindert, de grondkwaliteit en andere natuurlijke hulpbronnen
...[+++] in stand houdt en vormen van economische activiteit die leiden tot vernietiging van waardevolle habitats (zoals de drooglegging van wetlands) tegengaat; en om daartoe naar middelen te zoeken om herhaling van problemen die karakteristiek zijn voor EU-15 te voorkomen, welke problemen verband houden met intensieve landbouw, monocultuur, ontslag van landbouwwerknemers en de nalatigheid om rekening te houden met de algemene en economische waarde van de biodiversiteit; deze zouden onder meer moeten omvatten een ruime exploitatie van de mogelijkheden om deze tendensen tegen te gaan (en om bijvoorbeeld te stimuleren dat landelijke gemeenschappen, kleine bedrijven, traditionele en milieuvriendelijke methoden voor de verdeling van velden - zoals heggen, sloten en droge stenen muren - zeldzame huisdierenrassen en ecologische corridors behouden blijven), welke mogelijk zijn dankzij de bestaande budgettaire maatregelen als EOGFL en het communautair instrument LEADER; 79. engage par ailleurs toutes les parties concernées à reconnaître que la protection de la nature n'est pas réalisable uniquement en identifiant les régions désignées et en les protégeant, mais qu'elle doit aussi être fondée sur des politiques générales qui encouragent l'activité économique durable (y compris les ac
tivités de loisirs) dans les régions rurales et les zones urbaines, à encourager l'agriculture et la sylviculture respectueuses de l'environnement, ainsi que le développement de l'environnement urbain et industriel, à intégrer s'il y a lieu les considérations environnementales dans l'action des
pouvoirs publics au ...[+++]sens large, en priorité dans le domaine des transports et de l'énergie, à réduire les niveaux globaux de pollution de l'air et de l'eau, à préserver la qualité des sols et les autres ressources naturelles et à décourager les formes d'activités économiques qui entraînent la destruction d'habitats de valeur (tel l'assèchement des zones humides); à cette fin, il conviendrait d'explorer les moyens d'éviter que ne se reproduisent les problèmes caractérisant l'Europe des Quinze, problèmes liés à l'agriculture intensive, à la monoculture, au déplacement de la main-d'œuvre agricole, de même qu'à l'absence de prise en compte de la valeur économique et générale de la biodiversité; ces moyens consisteraient notamment à exploiter dans une large mesure les possibilités offertes par des instruments budgétaires existants, tels que le FEOGA et l'instrument communautaire LEADER, de contrecarrer ces tendances (et d'encourager, par exemple, la survie des communautés rurales, les petites exploitations, les méthodes traditionnelles et respectueuses de l'environnement de division des champs - telles que haies, voies d'eaux et murs de pierres sèches - , les espèces rares d'animaux domestiques et les couloirs écologiques);