Ondanks dit methodologisch voorbehoud kan wor
den gesteld dat het eerste verslag van de Waarnemingspost een aantal bruikbare elementen bevat, namelijk: - een indicatie van het bestaan van allerlei problemen, houdingen en gedrag binnen het MKB, waardoor een gedifferentieerde beleidsmatige aanpak voor micro-, kleine en middelgrote ondernemingen terecht is; - een gedifferentieerde bijdrage van het midden- en kleinbedrijf aan de werkgelegenheid, aangezien netto alleen de microbedrijven in 1991-1992 nieuwe banen hebben kunnen creëren; die
...[+++] jaren werden gekenmerkt door een aanzienlijke vermindering van het aantal middelgrote en grote ondernemingen en van de werkgelegenheid die deze ondernemingen boden; - het belang passende informatie en goed advies te verschaffen, evenals een goede opleiding voor pas opgerichte ondernemingen; - de rol van de Gemeenschap bij het bieden van hulp bij samenwerking en bij transnationale zakelijke banden, ter bevordering van samenwerkingsmogelijkheden en ter stimulering van ondernemingen die nog een zekere koudwatervrees ten aanzien van samenwerking hebben; - de verschillen in financiële problemen, die afhankelijk zijn van de aard van de onderneming (omvang en sector) en van het doel waarvoor geld nodig is (oprichting, uitbreiding, liquiditeitspositie, overgang); - de omvang van de inspanningen van de Gemeenschap in het kader van het INTERREG-initiatief en door middel van bijdragen van de structuurfondsen om hulp te bieden aan ondernemingen en om de economische ontwikkeling te bevorderen door samenwerking over de grens en transnationale samenwerking; - de behoefte de opname van communautaire fondsen door het MKB te stimuleren, de financiële lasten te verlichten, te helpen bij de ontwikkeling van financiële instellingen die op de behoeften van het MKB zijn afgestemd en bij te dragen aan de ontwikkeling van voldoende management in probleemgebieden.M
algré cette mise en garde méthodologique, le premier rapport de l'Observatoire souligne de nombreux éléments utiles, notamment: - l'existence de problèmes, d'attitudes et de comportements différents à l'intérieur du secteur des PME, laquelle justifie l'adoption d'approches politiques différenciées visant les "micro", les petites et les moyennes entreprises; - une contribution différenciée des PME à l'emploi, seules les
micro- entreprises ayant été en mesure d'assurer une création nette d'emplois en 1991-92, alors que ces années se caractérisent par une
...[+++]réduction importante du nombre des grandes entreprises comme des entreprises moyennes ainsi que de leurs niveaux d'emploi; - l'importance de fournir aux entreprises nouvellement créées une information et des conseils adéquats ainsi qu'une formation convenable; - le rôle joué par la Communauté pour aider la coopération et les relations commerciales transnationales, stimuler le potentiel de coopération et encourager les entreprises encore rétives face à la coopération; - les différences en matière de problèmes financiers, selon le type d'entreprise considérée (taille et secteur) et l'exigence à satisfaire (création, expansion, situation de trésorerie ou transfert); - l'importance des efforts fournis par la Communauté pour prêter assistance aux entreprises et promouvoir leur développement économique par la coopération transfrontalière et transnationale, notamment par le biais de l'initiative INTERREG et l'intervention des Fonds structurels; - la nécessité d'améliorer encore le financement communautaire absorbé par les PME, d'alléger les charges financières et de promouvoir le développement d'institutions financières axées sur les besoins des PME, enfin d'aider au développement des ressources en dirigeants dans les régions défavorisées.