7. ondersteunt het standpunt van de Commissie dat grensoverschrijdende infrastructuur een van de beste voorbeelden is van de wijze waarop de EU lacunes kan vullen en resultaten met een hogere waarde kan verwezenlijken; is van mening dat gerichte financiële steun op EU-niveau kan bijdragen aan het snel o
pstarten van andere belangrijke projecten, die vaak een groot commercieel potentieel op lange termijn hebben; wijst erop dat landen zijn begonnen met het investeren in enorme ambitieuze infrastructuurprojecten, dat Europa voor het behoud van het concurrentievermogen een bijzonder groot strategisch belang heeft bij een doeltreffende infra
...[+++]structuur, om de basis te leggen voor economische groei op lange termijn, en dat dit moet leiden tot een Europees basis-vervoersnetwerk waarmee een energie-efficiëntere vervoerssector wordt gerealiseerd, waarbij het vracht- en personenvervoer geleidelijk kan overgaan op duurzame en toegankelijke vervoersmodaliteiten; stelt vast dat dergelijke steun gericht moet zijn op de volgende hoofdprioriteiten: het opheffen van knelpunten op strategische trans-Europese assen, het stimuleren van de uitbreiding daarvan en het aanleggen van grensoverschrijdende en intermodale verbindingen; 7. partage l'avis de la Commission selon lequel les infrastructures transfrontalières constituent l'un des meilleurs exemples de domaines dans lesquels l'Union européenne peut combler les lacunes et obtenir les résultats les meilleurs; considère qu'un soutien financier ciblé au niveau de l'Union peut contri
buer à l'amorçage d'autres projets importants, qui recèlent souvent un fort potentiel commercial à long terme; relève que des pays lancent actuellement de vastes programmes d'investissement ambitieux dans le domaine des infrastructures, que la préservation de sa compétitivité impose à l'Europe d'axer sa stratégie sur des infrastructu
...[+++]res efficaces, afin d'inscrire la croissance économique dans la durée, ce qui devrait lui permettre de disposer d'un réseau de transport de base garantissant au secteur correspondant une efficacité énergétique accrue et pourrait conduire à faire évoluer les flux de fret et de passagers vers des modes de transport durables et accessibles; fait observer que ce soutien financier doit s'articuler autour de grandes priorités: éliminer les goulets d'étranglement sur les axes transeuropéens stratégiques, encourager l'extension de ces axes et développer des connexions transfrontières et intermodales;