1. neemt nota van de voorstelle
n van de Commissie, maar is van mening dat het Europees Parlement als gev
olg daarvan vrijwel geen invloed zou hebben op enige van de besluiten die moeten worden genomen over de richtsnoeren van het toekomstige Fonds voor onderzoek inzake kolen en staal, zulks in weerwil van het feit dat de admin
istratieve uitgaven daarvoor uit de algemene begroting moeten worden bekostigd; vraagt zich af hoe het Parl
...[+++]ement als één van de partners in de begrotingsautoriteit akkoord kan gaan met deze extra uitgaven en kwijting kan verlenen voor het Fonds, wanneer het geen invloed heeft op de uitvoering van de activiteiten daarvan; beklemtoont dat het Parlement een dergelijke passieve rol niet kan accepteren, omdat zulks in strijd is met de hedendaagse vereisten met betrekking tot transparantie en verantwoordingsplicht; is van mening dat de wetsteksten tot vaststelling van de financiële en technische meerjarenrichtsnoeren van het Fonds voor onderzoek inzake kolen en staal moet worden behandeld volgens de medebeslissingsprocedure, krachtens welke het Parlement op voet van gelijkheid met de Raad over deze richtsnoeren zou kunnen besluiten; 1. prend acte des propositio
ns de la Commission mais estime qu'elles déposséderaient virtuellement le Parlement européen de
toute possibilité d'avoir son mot à dire sur les décisions à prendre sur les lignes directrices concernant le futur Fonds de recherche du charbon et de l'acier alors que les dépenses administratives de ce Fonds devraient être couvertes par le budget général; se demande comment le Parlement, une des branches de l'autorité budgétaire, pourrait approuver ces dépenses additionnelles et donner décha
rge au Fon ...[+++]ds s'il n'exerce aucune influence sur la mise en œuvre de ses activités; souligne que le Parlement ne peut accepter un rôle à ce point passif, incompatible avec les exigences actuelles de transparence et de responsabilité; estime que les actes législatifs établissant les lignes directrices financières et techniques pluriannuelles du Fonds de recherche du charbon et de l'acier devraient relever désormais de la procédure de codécision, ce qui permettrait au Parlement de statuer sur ces lignes directrices sur un pied d'égalité avec le Conseil;